הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מענק מיידי של 2,500 ₪ לכל אדם במשפחה שביתה נשרף


ראש הממשלה נתניהו החליט להעניק סיוע מיידי למשפחות שבתיהן נשרפו בכרמל ולא יוכלו לשוב אליו בחודש הקרוב. המענק ינתן לצורך רכישת ביגוד וספרי לימוד. נתניהו בדיון המיוחד שהתקיים הבוקר: ''החובה שלנו כממשלה לטפל בעניינים בהליך מיוחד, יעיל ומהיר ולחשוב מחוץ לקופסא''

מערכת פורטל החקלאות  6-12-2010


ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר דיון מנכ"לים של כל משרדי הממשלה הנוגעים לשיקום פגעי השריפה בכרמל. במהלך הדיון הנחה ראש הממשלה את מנכ"ל משרד האוצר להקציב מענק מיידי של 2,500 שקלים לכל אדם במשפחה שביתה נשרף, על מנת לרכוש צרכים בסיסיים דחופים כגון ביגוד, הנעלה וציוד לימודים לילדים בבתי הספר.

המענק יינתן למשפחות אשר יקבע לגביהן כי לא יוכלו לשוב לבתיהן בחודש הקרוב. עוד הנחה ראש הממשלה את פורום המנכ"לים, לצאת מיידית לשטח על מנת "לפתור את הבעיות הדחופות תוך כדי תנועה ותוך קיצור הביורוקרטיה ומציאת פתרונות יעילים ומהירים על ידי חשיבה מחוץ לקופסא".

בדיון השתתפו המנכ"לים של משרדי האוצר, הפנים, בטחון הפנים, הגנת הסביבה, החקלאות, והתיירות וכן נציגים בכירים ממשרדי המשפטים, הרווחה, שיכון ובינוי, בריאות, רשות החירום הלאומית, נציבות שירות המדינה, החטיבה להתיישבות ועוד.

ראש הממשלה אמר בפתח הדיון: "עומדות בפנינו שלוש משימות עיקריות: להחזיר את האנשים שפונו מאזורי השריפה הביתה ולטפל באלה שנפגעו; לבנות את הבתים שנהרסו ולשקם תשתיות; ולדאוג לשיקום הר הכרמל. שתיים מהמשימות הללו הן מיידיות. וכאשר אני אומר מיידיות, אני לא מתכוון לחודשים ולא לשנים, כפי שהיה ביישובי חבל עזה. אנחנו רוצים כאן טיפול אחר - מהיר מאוד, יעיל מאוד. כדי לעשות זאת אנחנו חייבים לחשוב מחוץ לקופסא. זה אומר שרוב ההגדרות הביורוקרטיות צריכות להיבחן מחדש, ובמקרה הצורך לשים אותן בצד.

"אנחנו מגדירים את האירוע הזה כמגה-שריפה, כי הוא אירוע שחורג מהשגרה. ולכן, לא דין האירוע הזה והמפונים של האירוע הזה והבתים השרופים של האירוע הזה, כדין הטיפול הממשלתי הרגיל בכל שריפה שפורצת בישראל. זו שריפת ענק, שהיא שונה בתכלית, ולכן גם ההתייחסות שלנו צריכה להיות שונה. אני יודע שטיפול כזה נוגד את הדי.אן.איי של המערכת הממשלתית שיושבת כאן, ואני לא מתכוון ספציפית לאנשים שיושבים כאן בדיון, אלא למערכת שמטבעה מתבצרת נגד שינויים מסוג זה. אבל הפעם אנחנו מוכרחים לצאת מהקופסא, כי אחרת זה יימשך ויימשך, ובסוף המדינה תשלם יותר.

"לכן קודם כל אני מגדיר את האירוע הזה כחריג, זו שריפה במימדים חריגים, כזו שהיכולת של האזרח הבודד לטפל בהשלכותיה היא מינורית. ומכאן החובה שלנו כממשלה לטפל בעניינים בהליך מיוחד, יעיל ומהיר ולחשוב מחוץ לקופסא. זו בדיוק הבקשה שלי מכם: לא להיצמד לנהלים הרגילים, שלוקחים הרבה זמן, הרבה שבועות, הרבה חודשים. אני מבקש במקרה הזה לקצר ולשנות תהליכים על ידי הגדרת האירוע כאירוע חריג וייחודי. כל זה נוגע בעיקר למשימות הדחופות כגון החזרת האנשים לבתיהם, מציאת דיור ארעי ושיקום הבתים שנהרסו.

"אני מבקש מהגורמים המקצועיים לצאת לשטח כבר מחר, יכול להיות שאני אתלווה אליכם. בואו נפתור בעיות תוך כדי תנועה. בואו לא נחכה ונחכה, אלא נפתור בעיות דחופות תוך כדי תנועה. כך פתרנו את המשבר הזה של השריפה עצמה, ועכשיו אנחנו צריכים לפתור את המשבר של אחרי השריפה, תוך כדי תנועה, במהירות ומינימום ביורוקרטיה".