הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב התגייסה למען הרפתנים בכרמל


עם היוודע על פרוץ השריפה בכרמל, מיהרו במועצת החלב להושיט עזרה לרפתני ניר עציון מתוך הבנת הדילמות והקשיים הרבים בהם הם מצויים. שייקה דרורי, מנכ''ל מועצת החלב: ''רפתני ניר עציון הפגינו אומץ לב, מסירות ואחריות רבה''

מערכת פורטל החקלאות  6-12-2010


השריפה בכרמל תפסה את הרפתנים בסיטואציה משברית קשה בה הם נדרשים להחלטות קשות: האם לפנות את הבקר, כיצד ומתי? פתיחת שערים או פינוי הבקר באופן מסודר? באיזה שלב לפנות ולאן? מועצת החלב שהבינה את פוטנציאל הנזק הגלום בשריפה, נרתמה לעזרת הרפתנים בצפון ומיד יצרה קשר עם הרפת על-מנת להבין כיצד ניתן לסייע. המועצה ערכה בדיקה של כל אותם פרמטרים לעזרת הרפתות במקרה חירום - אספקת חשמל, מים, מזון, פינוי חלב ואפשרות לפינוי הפרות לרפתות אחרות.

במושב ניר עציון, אשר היה בסיכון הגדול ביותר בשל השריפה, הכינה המועצה תכנית לפינוי מסודר של כ-1000 ראשי בקר. האפשרות האחרת הייתה פתיחת שערים לפרות ובכך סיכון רב לאיבוד העדר. בשלב הראשון גייסה המועצה 16 משאיות לפינוי בקר ובמקביל אותרו 12 רפתות שיוכלו לקבל אליהן את הפרות.

בלילה הראשון שבין יום חמישי לשישי כמעט והופעל נוהל הפינוי, אך ברגע האחרון השתלטו מכבי האש על הלהבות שליד הקיבוץ. כמו כן, בשבת הופסקה אספקת המים לישוב ומועצת החלב בשיתוף משרד החקלאות פנו לצה"ל שאכן סיפק מיכלית שנתנה מענה לצרכי הרפתנים והפרות.

שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב סיפר כי עם היוודע על פרוץ השריפה, מיהרו במועצת החלב להושיט עזרה לרפתני ניר עציון מתוך הבנת הדילמות והקשיים הרבים בהם הם מצויים. בעצה אחת עם רפתני ניר עציון הוחלט להמשיך בשגרת החליבה עד הרגע האחרון תוך הכנת תכנית מסודרת לפינוי. ''רפתני ניר עציון ובראשם נחמיה רסל הפגינו אומץ לב, מסירות ואחריות רבה בכך שהקפידו לשמור על שיגרת ההתנהלות ברפת ועל רווחתן של הפרות למרות התנאים הכמעט בלתי אפשריים בהם פעלו. ואנו שמחים במועצת החלב שיכולנו לעזור במעט ולהושיט את התמיכה הדרושה. אנו כמובן שמחים כי לא היה צורך להפעיל את התוכנית לפינוי הרפת. בנוסף, אנו במועצת החלב נסכם ונפיק לקחים מהאירוע ונערך למקרים של פינוי רפת או דיר צאן.'' אמר דרורי