הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכות מיוחדת באזור הכרמל לקראת הגשמים הצפויים


על פי התחזית, החל מיום שישי צפויות לרדת כמויות גדולות של גשמים באזור הכרמל, שעלולים לגרום לשטפונות באזור, עקב השפעת השריפה על חלחול המים לקרקע. רשות הניקוז במשרד החקלאות פועלת בשעות אלה בשטח, כדי לנתב את זרימת המים לצירים מותאמים. הישובים במרחב קיבלו אף הם הנחייה להערך לגשמים הצפויים ולפנות את תעלות הניקוז

שלומית קידר, פורטל החקלאות  7-12-2010


שר החקלאות, שלום שמחון, הממונה על רשות הניקוז הארצית, קיים הבוקר דיון מיוחד במטרה לקבל דיווח על הפעולות למניעת סחף קרקע בשמורת הכרמל, וזאת לקראת הגשמים המשמעותיים הצפויים בסוף השבוע.

הבעיה העיקרית העומדת על הפרק היא השפעת השריפה על יכולת החלחול של המים הקרקע. החשש הוא כי השריפה גרמה להקטנת חדירות הקרקע למים כתוצאה מהיעלמות הצמחיה באזור, המשנה את אופי קליטת טיפות הגשם בקרקע, וכן להצטברות אפר על הקרקע.

על פי התחזית, החל מיום שישי צפויות לרדת כמויות גדולות של גשמים, כ- 100-200 מ"מ. הגשם עלול לגרום לשיטפונות באזור הכרמל. כתוצאה מהשריפה שטח גדול נותר חשוף ללא צמחים שאוחזים את הקרקע.

לפיכך, רשות הניקוז פועלת לנתב את זרימת המים לצירים מתוכננים ומותאמים לניקוז, כדי למנוע ככל הניתן סחף של אדמה מפארק הכרמל.

לשמחון נמסר כי בשטח פועלים צוותים של רשות הניקוז האזורית, לפתוח תעלות ניקוז, וכי הועמדה לרשותם כל העזרה שתידרש הן ממשרד החקלאות והן מגופים נוספים בהם מע"צ ורשות הטבע והגנים. כמו כן, פנה מנכ"ל רשות הניקוז כרמל, משה יזרעאלי, בהנחיית המשרד, לכל הרשויות המקומיות ולישובים במרחב, להיערך לאירוע הגשם הצפוי, לנקות ולפנות את כל המטרדים והמפגעים השונים מתעלות הניקוז.

שמחון ומנכ"ל המשרד, יוסי ישי, ביקשו לקבל עד מחר בערב דוחות ביצוע בתחום הניקוז בכרמל, כדי למזער ככל האפשר את הנזקים הצפויים.