הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הח''כים לאוצר: 'אתם מנהלים את המדינה והאסון על ראשכם'


דיון סוער בוועדת הכספים שדנה היום (ג') בתקציב שירותי הכבאות בעקבות האסון בכרמל. חברי הוועדה האשימו את משרד האוצר באחריות למצוקה התקציבית וב'ייבוש' מכוון במטרה לקדם את הרפורמה. נציב שירותי הכבאות: ''ביקשנו 800 מיליון שקל וקיבלנו 100''. גם התקשורת זכתה לקיטונות של כעס

מערכת פורטל החקלאות  7-12-2010


ויכוח נוקב התפתח היום בדיון שקיימה ועדת הכספים של הכנסת בתקציב שירותי הכבאות בעקבות השריפה בכרמל. בפתח דבריו זעם יו''ר הוועדה חה''כ גפני על התקשורת שבחרה להתעסק בנושא הבטחת הכנסה לאברכים, חרף ההתרעות בדבר אי מוכנות מערך הכבאות וההצלה.

שר הפנים, אלי ישי אמר בדיון כי נושא מוכנות מערך הכבאות היה בראש סדר העדיפויות של המשרד שהוא עומד בראשו, וכי ניתן לבחון זאת בארכיון בתכתובות ובתכניות העבודה. ישי אמר עוד, כי השקיע והתריע בנושא ליקויי המערך, קיים דיונים ופגישות ואף נאבק למען הנושא, אך ב- 2002 החליטה ממשלת שרון לבטל את מערך הכיבוי האווירי. עוד אמר, שחרף ההזנחה במשך שנים, הצליח להשיג תוספת תקציב של 100 מיליון ₪ עד סוף 2010 למערך הכבאות.

ח"כ יעקב אדרי (קדימה), קרא לוועדה, שלא לאשר את תקציב משרד הפנים, כל עוד לא יועברו כל התקציבים הדרשים למערך הכבאות. ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), אמר שמאז מלחמת לבנון ה-2, נעשו דברים רבים בעניינים רבים כמוכנות העורף וכדומה, אך רק בנושא הכבאות לא נעשה דבר. לדבריו, ההתהדרות בתוספת 100 מיליון ₪ היא פארסה ואף לא הועברו במלואם.

תקציב מערך הכבאות נשחק בהתמדה בעשור האחרון

נציב כבאות והצלה, רב טפסר שמעון רומח, סקר את תקציב הכבאות שב- 2010 עמד על 618.6 מיליון ₪. לדבריו, היתה עליה חדה בתקציב המערך ב- 2006 בעקבות מלחמת לבנון ה-2, אך לא היה בכך כדי לפתור את הבעיות. רומח סקר את החלטת הממשלה מיולי 2010, לפיה יקבל המערך 40 מיליון₪ מהאוצר, שיועברו בתוך שבועיים (בעקבות האסון), 30 מיליון₪ ממשרד הפנים, שכבר הועברו ועוד 30 מיליון₪ מהרשויות המקומיות (כבר הועברו). לשאלת ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אמר רומח, שיש תיאום מלא בין מערך הכבאות לשאר כוחות ההצלה והדבר ניכר במהלך השריפה בכרמל.

מניתוח מרכז המחקר של הכנסת, עולה שתקציב המערך נשחק בהתמדה בעשור האחרון ביחס לגידול האוכלוסיה וכי הוא סובל ממחסור קבוע בציוד ובכוח אדם, מציוד מיושן ומבעיות מבניות. עוד עולה, שבניגוד למדינות המפותחות, בהן היחס הממוצע 'תושבים – כבאים' עומד על כבאי ל- 1,194 תושבים, בישראל היחס: כבאי ל- 6,000 תושבים (נמוך פי 5).

הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, אמר שאין ספק שצריך לבצע רפורמה ואכן המהלך התחיל ביולי האחרון. חברי הכנסת תקפו את האוצר כאחד האחראים למצוקה והסערה גברה כאשר ראש אגף התקציבים ניסן, ביקש להדוף את הביקורות באומרו כי "המספרים מדברים בעד עצמם". החכ"ים צעקו לו: "על איזה מספרים אתה מדבר?" וניסן השיב: "יש שינוי משמעותי בתקציב הכבאות על פי החלטה שקיבלה ממשלה".

את החכ"ים שתקפו אותו האשים ניסן "בחוסר הבנה מוחלטת בנושאים". החכ"ים צעקו בתגובה: "אל תחלק לנו ציונים", וניסן השיב: "לפני שעושים הון פוליטי תלמדו את החומר". החכ"ים הגיבו על כך: "אתם מנהלים את המדינה והאסון הוא על הראש שלכם".

יחימוביץ': הופכים את אלי ישי לשק חבטות

חה''כ שלי יחימוביץ' הצטרפה לחה"כ יצחק וקנין מש''ס, שקרא תיגר על פלסנר וחברי אופוזיציה אחרים, על ההתקפות משולחות הרסן, לדבריו, על הממשלה הנוכחית ואמר שהמחדל שייך לכל הממשלות האחרונות.

יחימוביץ' אמרה לשר ישי, שהיא מתנגדת לעליהום נגדו וטענה, שהדבר נובע מחוסר הגינות ושהשר ישי קשוב יותר מקודמיו למצוקות הכבאים. יחימוביץ' אמרה שלחינם הופכים את שר הפנים לשק חבטות, כשהאשמה במצב שירותי הכבאות רובצת על משרד האוצר ויצאה כנגד ההתנייה השערורייתית של העברת תקציבים בביצוע רפורמה, כאשר מדובר בצרכיי הכבאים. יחימוביץ' טענה גם נגד התקשורת, שלא התעניינה כלל בנושא שהועלה לדיון פעמים רבות ע"י יו"ר ועדת הפנים בכנסת, ח"כ דוד אזולאי.

יחימוביץ' ציינה כי אם מבקר המדינה יתבקש לקיים חקירה נוספת של תפקוד שירותי הכבאות, יהיה עליו לבדוק פעם אחת ולתמיד את "הדפוס הקלוקל ומעורר החלחלה" שבו המדינה מייבשת בכוונה גוף כלשהו שהיא רוצה לחולל בו רפורמה והוא מתנגד לה.

"הורסים אותו כדי לאכוף עליו את השינוי", אמרה יחימוביץ' והזכירה מה שעובר על מנהל מקרקעי ישראל, התעשייה הצבאית, בתי הכלא ושירותי הכבאות. "זהו סוג של משחק, האוצר מייבש ומחכה שהגוף יבוא על ארבע ויתחנן שתבוצע ההפרטה שלו".

לדבריה, מי שהחליט השנה על תוספת התקציב לשירותי הכבאות לא בדק מה צריכים הכבאים ברפורמה מבחינת הציוד, והדבר המרכזי שעמד לנגד עיניו הוא לשבור את איגוד העובדים כחלק מהרפורמות. "כך נהפכים אזרחי המדינה קורבן למשחק האכזרי הזה", אמרה והוסיפה: "מה הקשר בין איגוד מקצועי לרכישת רכב כיבוי מודרני?".

בסיכום הדיון הודיע יו"ר הוועדה, משה גפני, שהוועדה לא תאשר את תקציב משרד הפנים בשנתיים הבאות מבלי לתת את התקצוב ההולם לפיתוח שירותי הכבאות מעל ומעבר למה שאושר עד כה. "לא נצביע עד שהבעיה לא תיפטר, הקטסטרופה הזו כבר עלתה לנו ביוקר".