הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל כים-ניר: בבוקר השריפה היו רק 15 טון של חומר מעכב בעירה


דיוויד גולן: ''מטוסי הכיבוי יוצאים לסייע רק בהתאם לדרישה של הקרן לכיבוי אש. שירותי הכיבוי רצו לחסוך כסף ולכן ביקשו מאיתנו להיכנס לכוננות רק בשעה 13:00''

מערכת פורטל החקלאות  7-12-2010


ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום את דיוניה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, שנועד ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה-FAA (מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי). בדיון היום התייחס מנכ"ל חברת כים-ניר שמטוסיה השתתפו במאמצי כיבוי השריפה ביערות הכרמל, דיויד גולן, למצב הכיבוי האווירי בישראל.

ח"כ יצחק וקנין, שניהל את הישיבה, ביקש לשמוע מגולן על ההיערכות של כים-ניר לסיוע בכיבוי השריפה בכרמל. גולן השיב ואמר כי "מטוסי הכיבוי יוצאים לסייע רק בהתאם לדרישה של הקרן לכיבוי אש. שירותי הכיבוי רצו לחסוך כסף ולכן ביקשו מאיתנו להיכנס לכוננות רק בשעה 13:00".

גולן סיפר לוועדה על השתלשלות האירועים באותו היום ואמר כי השריפה פרצה בשעה 10:40 בבוקר של יום חמישי. "בשעה 11:32 ביקשו מאיתנו להכניס את המטוסים לכוננות החל מהשעה 13:00, אך גיחה ראשונה יצאה כבר בשעה 12:47", אמר. "התרענו כבר לפני שנתיים שהמדינה צריכה מטוסי כיבוי גדולים יותר וכי אנחנו מוכנים לרכוש כאלה, רק דרשנו את עזרת המדינה בביטחונות להלוואות לרכישת המטוסים".

מנכ"ל כים-ניר הוסיף וגילה לוועדה כי בבוקר השריפה היו במדינת ישראל רק 15 טון של חומר מעכב בעירה, בעוד מבקר המדינה המליץ בעבר להחזיר מלאי של 160-200 טון של חומר כזה. לדבריו, "בחיפה היו 0 ליטרים של חומר מעכב בעירה ובמגידו היו 7.5 טון". גולן הסביר כי שירותי הכיבוי רשאים להשתמש בשירותי החברה רק 300 שעות בשנה ועל כל שעה נוספת עליהם לקבל אישור מהאוצר.

"המטוסים של החברה עושים עבודה נהדרת, במלחמת לבנון השנייה יצאנו ל-5,700 גיחות לכיבוי שריפות - יותר מחיה"א - על כל קטיושה שנפלה יצאה גיחת כיבוי ובשריפה בכרמל יצאנו ל-400 גיחות כיבוי", הוסיף גולן. "אנחנו לא מכבים שריפה, תפקידנו הוא לעכב בעירה. אנחנו סוגרים את השריפה ומונעים ממנה להתפשט. מדינת ישראל לא צריכה מטוסי כיבוי גדולים מכיוון שבאוגוסט אין להם סיכוי לנחות על המים". גולן סיכם ואמר: "נצטרך להביא מטוסים כמו שיש לנו רק עם קיבולת גדולה יותר".

לאחר הסקירה המשיכה הוועדה לדון בחוק הטיס. הוועדה אישרה סעיפים נוספים בחוק, שנועדו לתקן את חוק רישוי שירותי תעופה ולהעביר את ההסדרה הבטיחותית ממנו לחוק הטיס. זאת לאחר שבדיון הקודם אישרה הוועדה כי לראשונה בתולדות המדינה הפעלת כלי טיס צבאי תעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית וכן אושרו כללי הטיס שיחולו על המשטרה.