הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה יגיש תכנית להתמודדות עם שריפות פיראטיות


הועדה לסביבה ובריאות ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה להכין בתוך 3 חודשים תכנית כוללת להתמודדות עם מפגע השריפות הפיראטיות של פסולת

מערכת פורטל החקלאות  9-12-2010


הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח"כ ד"ר דב חנין, דנה אתמול (ד', 8.12.10) במפגע השריפות הפיראטיות של פסולת ברחבי הארץ.

עו"ד יהל בן נר, ממטה המאבק למען הזכות לנשום אוויר נקי, הסבירה כי מדובר בשריפת פסולת מסוגים שונים: גזם, פלסטיק, ניילון, צמיגים, חומרי הדברה ועוד. בן נר ציינה כי הפסולת נשרפת בעיקר ביישובים חקלאיים וביישובים ערביים בכל שעות היממה. היא הדגישה כי שריפת הפסולת פולטת חומרים רעילים ומסרטנים שיוצרים זיהום אוויר ופוגעים בבריאות התושבים החשופים לשריפות.

אורי טל-ספירו, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, הציג מסמך מידע מקיף שהכין אודות שריפת פסולת. ממסמך זה עולות, בין השאר, נקודות אלו:

· מנתונים של שירותי כיבוי והצלה שאינם מלאים, אולם מציגים סדר גודל של הבעיה, עולה כי שיעור ניכר (בין 30% ל-66%) מהשרפות במקומות פתוחים הן שרפות של פסולת.

· נזקי שרפות הפסולת ליערות ולחורש הטבעי שבטיפול קק"ל כבדים - כ-11% משטחי קק"ל שעלו באש בשנת 2008 נשרפו בשל שרפות של פסולת (לא חקלאית); 16% משטחי קק"ל שעלו באש בשנת 2009 נשרפו עקב שרפות של פסולת (לא חקלאית).

· בעניין שרפות של פסולת חקלאית - 14.5% משטחי קק"ל שעלו באש בשנת 2008 נשרפו בשל שרפות של פסולת חקלאית (כולל גזם); 3% משטחי קק"ל שעלו באש בשנת 2009 נשרפו עקב שרפות של פסולת חקלאית (כולל גזם).

ח"כ חנין, יו"ר הועדה אמר כי הבעיה ברורה לחלוטין וכי מדובר במפגע היוצר סכנת שריפות, זיהום אוויר, זיהומי קרקע ומים וסכנות בריאותיות לתושבים החשופים למפגע. ח"כ חנין ביקש מהנוכחים בדיון להתמקד בפתרונות.

ח"כ ד"ר רחל אדטו אמרה כי הדיון אקטואלי ביותר שכן עדיין לא עבר שבוע מאסון השריפה בכרמל, שייתכן שהחל כתוצאה משריפת פסולת. עוד אמרה כי "המזבלות הפיראטיות הן אסון אקולוגי ואסון בריאותי. כחלק מהפקת הלקחים מאסון השריפה בכרמל יש לחסל את המזבלות הפיראטיות ולהגביר את הענישה על אלו המעורבים בשריפות פיראטיות של פסולת. על שר הפנים והשר להגנת הסביבה להתערב לאלתר ולהביא את המפגע לסופו".

ח"כ איתן כבל הציע לרתום את ראשי הרשויות המקומיות למאבק בתופעת השריפות.

יורם הורביץ, סמנכ"ל לרשויות מקומיות במשרד להגנת הסביבה, ואמיר לוין, מפקד המשטרה הירוקה, הציגו תמונת מצב לפיה אין בידי המשרד להגנת הסביבה מספיק כוח אדם שיכול להתמודד עם כל אחת מהשריפות. מר שלום גולדברגר, מהנדס ראשי ארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, אמר כי חייבים לנטר את זיהום האוויר הנגרם מהשריפות.

מר משה סיני, ראש העיר ראש העין, אמר תופעת השריפות מצביעה על חוסר משילות של משרדי הממשלה. הוא ציין כי פנה במרץ 2010 ליועץ המשפטי לממשלה בתלונה על תופעת השריפות אולם עד כה לא קיבל תשובה. סיני ביקש לחזק את הקשר בין השלטון המקומי למרכזי ולגבש יחד תכנית עבודה אופרטיבית.

מר עזרא נשר מהקואליציה למען בקעת בית הכרם הציע להפעיל מצלמות הנישאות על כדורים פורחים לניטור וצילום העבריינות. מר רוני מלכא, מנהל חטיבת אכיפה ופיקוח ברשות הטבע והגנים, הציע לשקול להפסיק את מתן ההיתרים לשריפת גזם.

בתום הדיון הוחלט כי המשרד להגנת הסביבה יגיש בתוך 3 חודשים תכנית עבודה מפורטת להתמודדות עם מפגע השריפות. לענין זה, המשרד להגנת הסביבה ישתף פעולה עם משרד החקלאות בנושא זה ויידבר עם השלטון המקומי. במסגרת התכנית, ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה, לדוגמא ביחס ליצירת חזקה לפיה כל בעל קרקע שברשותו מתבצעת שריפת פסולת ייחשב כעבריין וכן ביחס להחמרת ענישה.

התכנית תכלול התייחסות להיבטים התקציביים ובכלל זה תיבחנה תועלות ועלויות של ניטור ופיקוח אוויריים. במסגרת התכנית תיבחן סוגיית מתן היתרי שריפת גזם.

כמו כן, יבחן המשרד להגנת הסביבה אפשרויות של יצירת ברירת קנס או עיצומים מנהליים.