הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשנה הקרובה לא יתבצעו נטיעות בכרמל


הוועדה הממשלתית לשיקום הכרמל, בראשות השר להגנת הסביבה, התכנסה היום (ה') לישיבתה הראשונה. על פי הערכות ראשוניות שיקום הטבע צפוי לעלות כ-170 מיליון שקל. ''יידרשו שורה של צעדים בטווח הקצר ובטווח הארוך'' אמר מנכ"ל המשרד

מערכת פורטל החקלאות  9-12-2010


השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סייר הבוקר (ה') בכרמל באיזור בו השתוללה השריפה הגדולה. ארדן ביקר בחי בר ובבית אורן והשקיף על המקום בו נשרף האוטובוס של שירות בתי הסוהר. הסיור נערך במסגרת הדיון הראשון של הוועדה הממשלתית לשיקום הכרמל בראשותו של ארדן.

הוועדה התכנסה לאחר מכן בעוספייא לישיבתה הראשונה. בישיבה השתתפו ראשי היישובים בכרמל, ונציגי הגורמים השונים החברים בוועדה ביניהם: רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, משרד החקלאות ומומחים מהאקדמיה וארגוני סביבה.

המלצות הועדה יכללו לא רק את שיקום החי והצומח אלא המלצות לבטיחות מיידית - מפגעי בטיחות מתשתית טבע ומפגעי בטיחות כתוצאה מידי אדם - חוטי חשמל ותשתיות ביוב.

הוועדה מונתה על ידי הממשלה בכדי לגבש המלצות של הגורמים המקצועיים החברים בוועדה על מנת לתת מענה מהיר ויעיל לצרכים בעקבות השריפה באופן שיביא לתוצאות מהירות של שיקום הסביבה לרבות צומח, חי ומניעת סחף קרקע, ושיקום תשתיות של שבילים, דרכים, חניונים ומצפורים.

הוועדה המליצה כי בשנה הקרובה לא יתבצעו נטיעות בכרמל וכי השיקום הטוב ביותר של היער והחורש בחודשים הקרובים הינו התחדשות טבעית עם מינימום התערבות האדם.  הערכה ראשונית של הועדה קובעת כי עבודת השיקום לכרמל תסתכם בכ-170 מיליון ₪.

להערכת הוועדה יש הכרח לתת התייחסות מיידית ליצירת אזורי חיץ בין אזורי ליישובים בסביבתם ולדרכים בהם יהיה כיסוי דליל יותר של צמחייה למניעת התפשטות שריפות לאזורים מיושבים. כמו כן, אזורי חיץ ידרשו למניעת התפשטות בלתי מבוקרת של שריפות על פני שטחי יער גדולים כפי שקרה באירוע השריפה האחרון.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, סקר את תוכנית העבודה הראשונית במסגרתה הוקמו צוותים מקצועיים לנושאים שונים: מיפוי השטח הפגוע, איתור הצרכים בטווח הקצר, שיקום אקולוגי , חינוך והסברה.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אלי אמיתי, סקר את מהלך התפשטות האש בשטחים אשר רובם שטחי גן לאומי, ופירט את צרכי השיקום לנזק האקולוגי העצום שנגרם. עוד הודגש הצורך בפעולות חינוך והסברה ארוכות טווח. מנהל מחוז צפון בקק"ל, עמרי בונה, הדגיש את החשיבות בשיקום האזור שהוא אחד התיירותיים בארץ.

נציגת משרד החקלאות, שרה אייל, ציינה את הצורך בהכנסת עדרים לרעייה בתוך היערות דבר שיתרום למניעת שריפות בעתיד.

השר  להגנת הסביבה גלעד ארדן, דרש כי המלצות הוועדה כולל דרישות תקציביות יונחו על שולחנו בתוך 14 יום בכדי להעלותם לממשלה.