הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שלג יורד בחרמון ובצפון רמת הגולן


סופת שלגים בחרמון, גשמים עזים מלווים בסופות רעמים ובברד בצפון הארץ, וגשמים לפרקים, שיתגברו במהלך היום ויתפשטו לשפלה הדרומית. מאז הלילה נערמו יותר מ-20 ס"מ של שלג ברכבל התחתון באתר החרמון ויותר מ-40 ס"מ ברכבל העליון. גם על כרמי היין של יקב הרי גליל החלו לרדת פתיתי שלג

מערכת פורטל החקלאות  12-12-2010


לאחר סוף שבוע של רוחות עזות וגשמים בכמות צנועה יחסית, המערכת החורפית התעצמה היום (ראשון) וכמויות גשם גדולות יורדות באזור הצפון והמרכז.

מזג האוויר צפוי להיות סוער במיוחד - סופת שלגים בחרמון, גשמים עזים מלווים בסופות רעמים ובברד בצפון הארץ, וגשמים לפרקים, שיתגברו במהלך היום ויתפשטו לשפלה הדרומית.

בעמק החולה ירדו עד שעות הצהריים כ-80 מ"מ גשם שממשיך לרדת גם בשעות אלה. מנכ"ל אגודת המים החקלאית הפרטית של ישובי הגליל, שבתאי גלס, אמר כי עדיין חסרות כמויות גשם גדולות כדי למלא את מאגרי המים בגליל וברמת הגולן עליהם נשענת ההשקייה החקלאית באזורים אלה, שאין בהם כמעט אספקת מי קולחין.

גם הבוקרים התעוררו לבוקר מבורך בגשמים. חיים דיין, מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר לבשר אומר כי  תוך שבועיים שלושה תהיה התחדשות של המרעה, שילבלב ויספק מזון לבקר בכל שטחי המרעה. החשש היה שהבוקרים יאלצו לרכוש מזון מוגש, שמייקר את עלות הגידול של הבקר ומחירי הבשר. ''אולי בזכות הגשמים שהגיעו המרעה יצמח, אני מקווה כי יהיה גם צימוח באזורים שנשרפו הקיץ בגולן ובכרמל" אומר דיין.

אבנר ענווה, מיקב הרי גליל שביראון מספר כי הקיץ האחרון היה קשה במיוחד, הטמפרטורות לא אפשרו לכרמים להיכנס ל'תרדמת החורף' הנחוצה להם כל כך והגשמים בוששו לבוא. "אנו מקווים, כי הגשמים האלו ייצרו משהו חדש וטוב, ישקו את כרמי היין והטמפרטורות ירדו ויתנו מנות קור לכרמים. במידה ויהיה שלג אנחנו רק נברך על כך" אומר אבנר.

השלג הגיע גם לחרמון ולגולן

באתר החרמון התעוררו הבוקר למראה מעטה שלג לבן שכיסה את ההר. מאז הלילה נערמו יותר מ-20 ס"מ של שלג ברכבל התחתון ויותר מ-40 ס"מ ברכבל העליון. יותר מ-60 ס"מ ירדו מאמש באזור מוצבי צה"ל שבראש ההר. האתר צפוי להישאר היום סגור למבקרים, בשל חסימת צירי הגישה אליו. במהלך היום צפויה להמשיך סופת השלגים, שבסיומה, מקווים באתר החרמון לבשר על פתיחתו למבקרים ולגולשים.

במרום הגולן מקדמים החקלאים בברכה את הגשמים והקור הנחוצים למטעי התפוח, הדובדבן והאגס שזקוקים למנות קור גבוהות בכדי לייצר פירות מובחרים. שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן אומר כי התיירנים מקווים שהשלג יערם ויביא את המבקרים לגולן.

שלג החל לרדת הבוקר (יום א') גם בצפון רמת הגולן. רונן גלבוע מהנהלת התיירות בעין זיוון אומר "ציפינו לרגע הזה כל כך ואנו מברכים על שהגיע, גם החקלאות זקוקה למשקעים אלו ולקור וגם התיירות בגולן". היום נפתחה עונת תיירות החורף בגולן, כידוע לגולן יש שפע אטרקציות ייחודיות לבילוי גם בשלג. בסוף השבוע ירדו מעל 80 מ"מ גשם בקיבוץ עין זיוון, וס"מ ספורים של שלג נערמים על הקרקע.

גם על כרמי היין של יקב הרי גליל החלו לרדת פתיתי שלג בשעות האחרונות.


לחצו לתמונות נוספות
צילומים: רונן גלבוע, תיירות עין זיוון



לחצו לתמונות נוספות
צילומים:
עדי פרץ, קיבוץ עין זיוון