הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה ראשונית: נזקי הסופה לירקות נאמדים בכ-20 מליון ש'


נזקים כבדים נגרמו למטעי האבוקדו והפרדסים בעיקר בישובי הגליל המערבי ובחוף הכרמל. בענף הירקות דווח על נזקים כבדים לגידולי תפוחי האדמה בשל סופות החול. במטעי הבננות נגרמה פגיעה קשה לשיחים ולרשתות הצל. רוב הפגיעה היא בגידולים המיועדים ליצוא

מערכת פורטל החקלאות  13-12-2010


אחרי הקיץ הארוך והשחון והמחסור בידיים עובדות בחקלאות, מכה נוספת נוחתת על החקלאים - סופות חזקות ורוחות עזות גרמו בסוף השבוע לנזקים כבדים לחקלאות. על פי הערכה ראשונית, מוערך הנזק בירקות בכ-20 מיליון ש"ח בכל האזורים בארץ, אם כי האומדן יכול לגדול לאחר שהשמאים יגיעו לשטח.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, מוסר כי הרוחות העזות פגעו בשורה ארוכה של גידולים בכל רחבי הארץ: מאות דונמים של גידולי תפוחי אדמה נפגעו מסופות החול, גידולי אבוקדו והדרים בגליל המערבי ומישור החוף נפגעו, ובמטעי הבננות נגרמה פגיעה קשה הן לשיחים והן לרשתות הצל שמגנות על המטעים. כמו כן נפגעו חממות פרחים וירקות.

לדברי וילן, תוכניות הביטוח מכסות רק את הנזק הישיר של הוצאות היצור ולכן, ''למרבה הצער החקלאים יאלצו לספוג נזקים כבדים בשל אובדן רווחים והוצאות עקיפות שונות.'' עוד אומר וילן, כי רוב הפגיעה היא בגידולים המיועדים ליצוא ולכן לא צפוי מחסור בפירות וירקות בשוק המקומי.

מארגון מגדלי הירקות נמסר כי בשטח של כ-400 דונם בחוף הכרמל, נתלשו כיסויי ניילון בעקבות הרוחות העזות - בעיקר בחממות פלפל, מלפפון וחצילים, וקיים חשש לגם לגורלם של הגידולים עצמם, שנחשפו לקור ולסערות.

גם בנגב העיפו סופות החול החזקות כיסויי ניילון בכמויות אדירות, והחול שחדר לחממות גרם נזקים לגידולים, תוך חשיפתם למזיקים ולמחלות.

הנזקים ניכרים גם בכל השטחים הפתוחים של גידולי הירקות ברחבי הארץ.

''חשוב לציין, כי נזקים אלה הם בנוסף לנזקים שגורם המחסור בידיים עובדות בחקלאות, עליו מקיימים החקלאים מאבק נחוש, עד לקבלת מספר העובדים הנדרש בחקלאות והסרת מס המעסיקים.'' אומר מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות.

יפרח מזהיר, כי המחסור בעובדים והנזקים בעקבות הסופה עלולים להביא לעליית מחירים בחודשים הקרובים ולגרום נזקים קשים גם בעונת יצוא הירקות ה"חמה" באירופה, בתקופת החגים הנוצריים, במיוחד השנה כאשר הביקושים גבוהים לתוצרת הישראלית.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, מסר שהסופה פגעה במגדלים בתקופה הקריטית שלפני חג המולד ולכן הם לא יוכלו לעמוד בחלק מההזמנות מאירופה. הנזק בא לידי ביטוי בשטחים פתוחים שנפגעו מהברד, בתי רשת וחממות שנפגעו וחלקם קרסו על הפרחים.