הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צריכת המים לנפש בישראל נמוכה משמעותית מהממוצע במדינות OECD


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,מפרסמת לראשונה חשבון לווין של המים בישראל, הכולל נתונים כמותיים ונתונים כספיים לפי ענפי הכלכלה בנוגע להפקה ולצריכה של מים ולטיפול בשפכים. הנתונים כוללים פירוט כלכלי של פעילות משק המים בישראל.

מערכת פורטל החקלאות  14-12-2010


ישראל נמצאת בחלקה הצפוני של רצועת המדבריות העולמית וחלק גדול משטחה הוא מדברי. גם בחלקה הפורה ישראל אינה עשירה במים, היא סובלת מתנודות בכמויות המשקעים בין שנה לשנה ומתקשה לספק את צורכי המים של האוכלוסייה ההולכת וגדלה. מאחר שהמים בישראל הם משאב נדיר, יקר ובעל חשיבות רבה לכלכלה ולסביבה, ניהול ופיתוח משק המים נעשים באמצעות מנגנון ניהול ממשלתי מרכזי - רשות המים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשיתוף עם רשות המים השיקו פרויקט של מערכת נתוני מים בישראל (חשבון לוויין). מטרת המערכת היא לשמש כלי לתכנון מקיף המאפשר מעקב אחר כמויות המים ועלויותיהם לפי סוג. נתוני המים נבחנו על פי צריכתם על ידי הסקטורים השונים של המשק בישראל.

מטרת החשבון היא לשמש כלי תכנון מקיף המאפשר מעקב אחר כמויות ועלויות המים, לסוגיהם, שנצרכו על ידי הסקטורים השונים של הכלכלה בישראל וכן לספק תמונת מצב על השפעת משק המים על הסביבה בישראל. חשבון המים נבנה על סמך מתודולוגיות בינלאומיות מקובלות של האיחוד האירופי והאו"ם.

המידע בחשבון כולל נתונים אגרגטיביים ברמת ענף ומשלב נתונים ממקורות מנהליים מגוונים עם נתונים פרטניים מסקר ייעודי שנערך על ידי הלמ"ס. הסקר כלל גופים העוסקים בתחום המים והטיפול בשפכים, כגון אגודות מים בחקלאות, תאגידי מים וביוב, מכוני טיהור שפכים (מט"שים), מפיקי מים ומפעלי השבה. החשבון מציג את הנתונים לשנת 2006 ומהווה בסיס לפרסום חשבונות של נתוני משק המים בישראל מידי שנה.

ממצאים עיקריים לשנת 2006

• הפעילות הכלכלית של משק המים ומערכת השפכים הסתכמה ב-9,686 מיליוני ש"ח, מתוכם היוותה התפוקה במחירי בסיס - 7,655 מיליוני ₪ (79%) וההשקעות בנכסים קבועים - 2,031 מיליוני ש"ח (21%)

• התפוקה של משק המים עמדה על 6,105 מיליוני ש"ח ושל הטיפול בשפכים - 1,550 מיליוני ש"ח.

• התוצר מפעילות משק המים והטיפול בשפכים הסתכם ב-3,217 מיליוני ש"ח, כאשר אחוז הפעילות בתחום הפקת/אספקת מים מהווה כ-89%

• מכלל ענפי הכלכלה, צריכת המים בענף החקלאות היא הגבוהה ביותר, כמעט 80%

• העלות הממוצעת לאספקת מים הינה 1.80 ש"ח למ"ק (מטרים מעוקבים).

 • צריכת המים לנפש בישראל נמוכה משמעותית מהממוצע במדינות ה-OECD כ 200- מ"ק וכ-800 מ"ק בהתאמה)

למסמך המלא