הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות הסערה: באשקלון נחשף פסל אישה מהתקופה הרומית


הפסל המרשים התגלה הבוקר על ידי עובר אורח בעקבות התמוטטות המצוק הימי באשקלון שגרמה הסערה בסוף השבוע. רשות העתיקות: ''הפסל יפהפה, אבל חשיפתו מהווה נורת אזהרה מהבהבת לסכנת הקריסה של ערי החוף העתיקות בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  14-12-2010


פסל אישה מרשים מהתקופה הרומית
(בן כ-2000-1800 שנה) התגלה הבוקר (ג') מצפון למלון הולידי אין באשקלון, ע''י עובר אורח אשר מיהר לדווח על התגלית לרשות העתיקות. בצהרים הוציאה רשות העתיקות את הפסל מהים בסיוע טרקטור שופל, וזה הועבר למחסני אוצרות המדינה להמשך מחקר.

פסל השיש הלבן, בגובה 1.20 מ' ובמשקל של כ-200 ק"ג, בדמותה של אישה לבושה טוגה ונועלת סנדלים, נמצא כשהוא ללא ראש וללא ידיים. נראה שהוא ניזוק כבר בתקופה העתיקה.

לדברי ד"ר יגאל ישראל, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות, הפסל התמוטט אל הים בעת קריסת המצוק הימי העתיק כתוצאה מהסערה. קריסת המצוק הביאה גם להרס בית מרחץ ופסיפסים ששכנו בתוך המצוק במשך מאות רבות של שנים.

קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, מתאר את הפסל כיפהפה ומרשים מאוד, אך לדבריו, דרך חשיפתו - בהתמוטטות המצוק העתיק, היא נורת אזהרה מהבהבת לסכנת הקריסה של ערי החוף העתיקות בישראל, עליה רשות העתיקות מתריעה מזה זמן רב.

עוד אומר שרביט כי הסופה האחרונה גרמה נזקים אדירים ובלתי הפיכים לעתיקות לאורך ערי החוף - בין השאר, בקיסריה, באשדוד ובאשקלון - כמוהם טרם ראינו. ''על המדינה לקחת אחריות מיידית ולהקצות משאבים להגנת המצוק הימי, לפני שנאבד נכסי מורשת נוספים לתמיד''.

מחר יסיירו מנהל רשות העתיקות, מנכ''ל החברה לפיתוח קיסריה ונציגי רשות הטבע והגנים בקיסריה, על מנת לעמוד על הנזקים הכבדים שנגרמו לעתיקות בסערה.

פסל האישה הרומית שנמצא בקיסריה, רשות העתיקות
            התמונה באדיבות רשות העתיקות