הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנהל רשות העתיקות בסיור בקיסריה: ''הנזק עצום ודרמטי''


אם לא יטופל המצב מיד באמצעות פעולות שימור נרחבות ותקציבים ייעודיים מהמדינה, ימשיך הכרסום במצוק עד לקריסתו, ועימו ייהרסו רבים נכסי התרבות העתיקים של הארץ, כך מתריע היום מנהל רשות העתיקות בסיור בקיסריה, לבחינת הנזקים שנגרמו בעקבות הסערה

ערן בן דוד, פורטל החקלאות  15-12-2010


"מדובר באסון לאומי. הנזק עצום ודרמטי, ועם נפילות המזח המודרני, חשופים האוצרות העתיקים בגן הלאומי בקיסריה לפגיעות גלי הים'', כך אמר היום מנהל רשות העתיקות שוקה דורפמן בסיור שקיים עם מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה ונציגי רשות הטבע והגנים בגן הלאומי קיסריה, על מנת לבחון את הנזקים שנגרמו לעתיקות בעקבות הסערה.

דורפמן, אמר עוד, כי אם לא יטופל המצב מיד באמצעות פעולות שימור נרחבות ותקציבים ייעודיים מהמדינה, ימשיך הכרסום במצוק עד לקריסתו, ועימו ייהרסו רבים מנכסי התרבות העתיקים של הארץ.

מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, בקש להאיץ את הטיפול של גורמי הממשל בשיקום שכיות החמדה שעוד נותרו. ''התרענו מפני סכנת התמוטטות המזח ועכשיו זה קרה. אסור לשכוח שזו רק תחילת החורף. זהו גן לאומי ועל המדינה לפעול מהר.''

אתמול התגלה באשקלון פסל שיש של אישה מהתקופה הרומית, לאחר שהתמוטט אל הים בעת קריסת המצוק הימי העתיק בזמן הסערה. קריסת המצוק הביאה גם להרס בית מרחץ ופסיפסים ששכנו בתוך המצוק במשך מאות רבות של שנים. קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות,  אמר אתמול כי הסופה האחרונה גרמה נזקים אדירים ובלתי הפיכים לעתיקות לאורך ערי החוף - בין השאר, בקיסריה, באשדוד ובאשקלון - כמוהם טרם נראה. ''על המדינה לקחת אחריות מיידית ולהקצות משאבים להגנת המצוק הימי, לפני שנאבד נכסי מורשת נוספים לתמיד''.

ברשות הטבע והגנים מסרו כי לאחר פינוי וניקוי הגן הלאומי בקיסריה, הוא יפתח שוב למבקרים בקרוב.