הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עלות שיקום העצים ששרדו בשריפה בכרמל: 30 מיליון שקל


תוכנית השיקום של משרד החקלאות כוללת כריתת עצים שרופים מחשש שיקרסו, ושמירה על עצים שנפגעו חלקית בשריפה ושעשויים להתחדש. המשרד ממליץ גם לקיים ממשק מרעה קבוע באזור הכרמל, מאחר שהתפשטות האש נבלמה במקרים רבים הודות לשטחים המרעה. פקיד היערות של משרד החקלאות: ''בהעדר ניהול מרכזי וליווי מקצועי, גם מעט העצים שנותרו בחיים אחרי השריפה ייעלמו''

שלומית קידר, פורטל החקלאות  15-12-2010


בעקבות סקירה מקיפה שבוצעה על ידי פקידי היערות של משרד החקלאות בשטח השריפה באזור הכרמל ובישובים מסביב, עולה כי מדובר באסון אקולוגי בסדר גודל לאומי וכי שיקום העצים ששרדו את השריפה וכריתת העצים השרופים שמסכנים את הציבור ביישובים ובחניוני מטיילים מוערכת בלמעלה מ- 30 מיליון ₪.

על פי פקידי היערות של משרד החקלאות, חגי שניר וישראל גלון, המדובר במשאבים מקצועיים ותקציביים שלא הופנו עד היום לתחום העצים.

על פי הערכות משרד החקלאות ופיתוח הכפר המדובר באלפי עצים שנפגעו חלקית בשריפה ודורשים שיקום ממושך ומקצועי מחד, ומאידך אלפי עצים שיש לכרות אותם בשל הסכנה כי יקרסו.

מאז שהסתיימה השריפה העמיד משרד החקלאות לרשות הכוחות בשטח יועץ מקצועי לכל צוותי הגוזמים בכרמל, על מנת שהעצים המעטים שנותרו בחיים אחרי השריפה לא יכרתו לחינם. על פי המצב בשטח עולה כי עצים רחבי עלים, כדוגמת: אלונים, אלות, חרובים וכדו' אין לכרות, כיוון שהם צפויים להתחדש באביב, למרות שהם נראים שרופים. לדברי פקידי היערות, הסכנה היא שבהיעדר יכולת להנחות ולפקח על פעולות הגורמים השונים בשטח, בהם רשויות מקומיות הפועלות בכל גזרת היישובים שנפגעו, עלול להיווצר כאוס, אותו מקווה המשרד למנוע באמצעות מימון הליווי המקצועי הצמוד.

יש לשתול עצים גדולים ולא להתערב בנטיעה בחורש וביער

במטרה לבצע את הגיזום הדחוף של עצים המסכנים את הציבור באופן מקצועי ועל מנת למנוע כריתת עצים מיותרת, הנגרמת לעיתים בגלל חשש יתר מנפילת עצים או משריפה נוספת, מעסיק משרד החקלאות צוות יועצים שיפקחו מקרוב על הגוזמים בשטח. מטרות הפיקוח הצמוד למנוע גיזום לא הכרחי של עצים שיכולים להתחדש, להקטין את הבהלה הגורמת לגיזום רב מדי ולדאוג לגיזום מקצועי, בהתאם להנחיות, של העצים שאותם כן יוחלט לגזום.

תכנית הטיפול בעצים באזור הכרמל, אשר נקבעה על ידי פקיד היערות של משרד החקלאות נחלקת לפעולות שיעשו בטווח המיידי ולפעולות שיעשו בטווח הארוך.

בטווח המיידי, יתבצע גיזום בטיחותי בלבד בדרכים, בשבילים ובקרבת מבנים. כריתת עצים מתים או מסוכנים תעשה בהיתר ולאחר קבלת רישיון כריתה כחוק. בחניונים ובאזורים קולטי קהל יבוצע גיזום הכרחי בלבד. עוד ממליץ המשרד לפזר רסק גזם בשטחי הביניים המיועדים לגינון. הרסק יקטין את סחף הקרקע ויהווה תשתית טובה לשיקום הקרקע לקראת שתילה. במקביל מומלץ לבצע סקר הערכת סיכונים לקראת חורף 2011 למניעת שברים בעצים.

בטווח הארוך, תוכן תוכנית שיקום ונטיעות לישובים בשיתוף התושבים ואדריכל נוף בפיקוח וליווי צמוד של משרד החקלאות. המשרד מעודד השקעת משאבים ושימת דגש עיקרי על שיקום ושמירה של העצים הקיימים. אך על מנת לשקם את הסביבה ידרשו גם נטיעות ולפיכך, ממליץ המשרד לקיים נטיעות של עצים, שיחים וצמחיה שיתאימו לאזור וכן יתאימו לאזור שהנו מועד לשריפות, ולגינון מקיים. משרד החקלאות ילווה את היישובים ואדריכלי הנוף בעקרונות תכנון ובבחירת הצמחייה ובליווי ופיקוח על הביצוע. כמו כן, כדי לקבל שיקום מהיר של היישובים והחניונים יש לשתול עצים גדולים. העצים המומלצים הינם מיני אלון, אלה, חרוב, מיש וכדומה. עוד ממליץ משרד החקלאות שבתהליכי פיתוח המתבצעים באזור הצפון תינתן עדיפות להעתקת עצים מתאימים מאזורים אלו ליישובים ולחניונים שנפגעו, כחלק משיקום הנוף. כמו כן, ממליץ המשרד על דילול מבוקר של חורש והעתקת העצים גם הם למקומות מיושבים שנפגעו.

בחורש וביער מומלץ שלא להתערב בפעולות גיזום או נטיעה. עיקר הפעילות צפויה בעוד כשנתיים, אז יחלו בפעילות דילול של נבטים ועשביה לא רצויה וגיזום מבוקר בשלבים.

שטחי המרעה בלמו את התפשטות השריפה

עוד עולה מפעילות משרד החקלאות בשטח, כי במקומות בהם היה מרעה האש לא התפשטה. בדיקות של אנשי המקצוע במשרד מלמדות כי שטחי המרעה הם אלו שבלמו את השריפה מהתפשטות נוספת באזורים רבים, הודות ל"ניקוי" השטח בין העצים על ידי בעלי החיים, כך שהשריפה לא מתפשטת כיוון שאין לה צמחיה צפופה להיאחז בה. אחת הדוגמאות החיות לכך היא חווה בה מתקיים מרעה סוסים. שטח החווה עומד על כ- 700 דונם. החווה כולה נשמרה בשלמותה בלי להיפגע כלל מהאש בעוד שכל השטח שמסביב לחווה נשרף. בדומה, בחווה בה מתקיים מרעה בקר נשמרו בשלמותם כ- 2,000 דונם בזכות היותם שטחי מרעה. משרד החקלאות ממליץ לקיים ממשק מרעה קבוע, במשך כל השנה, באזור הכרמל, וכך לסייע במניעת התפשטות שריפות.