הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט הורה על השלמת מכסות העובדים הזרים בערבה


למרות שביתת הפרקליטים התקיים דיון בעתירת 57 חקלאים מהערבה התיכונה בעניין מכסות העובדים הזרים בחקלאות. דיון נוסף שיעסוק בנהלי משרד הפנים יתקיים ב-23 בדצמבר בבית המשפט המחוזי בירושלים. יו''ר הוועדה החקלאית ערבה תיכונה: ''אין ספק שבהחלטתה סללה השופטת נאוה בן אור את הדרך לחלק ניכר מההסכמות בין נציגי החקלאים למשרדי הפנים והאוצר''

שלומית קידר, פורטל החקלאות  16-12-2010


בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, בעתירה מנהלתית של 57 חקלאים מהערבה התיכונה, הורתה השופטת נאוה בן אור לאשר באופן מיידי השמת עובדים חלופיים ממאגר העובדים הזרים לחקלאות, לטובת חקלאי הערבה אשר נמצאים בימים אלו בשיא עונת הפלפל לייצוא.

''אין ספק שבהחלטתה סללה השופטת נאוה בן אור את הדרך לחלק ניכר מההסכמות בין נציגי החקלאים למשרדי הפנים והאוצר. לא ייתכן כי נמשיך ונעמוד כמו עניים בפתח, שנה אחר שנה, בבקשה לקבלת היתרים לעובדים לעונת הקטיף הבוערת", אומר חיים חבלין, יו"ר הועדה החקלאית מועצה אזורית ערבה תיכונה.  עוד אומר חבלין,  כי נהלי משרד הפנים גרמו באופן ישיר לכך שמכסת העובדים הזרים לחקלאות שהממשלה התירה לחקלאים להעסיק אינה ממומשת במלואה כבר מספר שנים.

בשל הדיונים המתקיימים כעת בין ממשלת ישראל לנציגי החקלאים, טרם ניתן פסק דין בעתירה, אך השופטת בן אור החליטה שלא להמתין לתוצאות הדיונים, ולהורות על השלמת המכסות בגין העובדים הזרים שיצאו את ישראל ועד כה לא ניתן שיחלוף בגינם לאלתר.

בית המשפט קבע כי מכסת העובדים הזרים שאושרה לישובי הערבה לעונת היצוא היא 433, בעוד שבפועל מצויים במשקים 343 עובדים וחסרים 90 עובדים זרים להשלמת המכסה. 45 מן העובדים החסרים, עזבו את הארץ מסיבות כאלה ואחרות ואילו 45 אחרים נטשו את העבודה במשקיהם של העותרים, ובשל המגבלות הקבועות בנהלי המשיב לא ניתן בשלב זה להחליפם באחרים.

השופטת בן אור פסקה כי מאחר שהחקלאות בערבה מצויה בשיאה של עונת היצוא, כאשר לא ניתן לקיים דיון לגופה של העתירה במהירות המתחייבת בשל שביתת הפרקליטים, יש לקבל את בקשת החקלאים לבצע שיחלוף מיידי בגין 45 העובדים שעזבו את הארץ.

פסיקת בית המשפט התקבלה בשבוע שעבר, אך רק אתמול (ד') הורה מינהל ההגירה במשרד הפנים, לבצע את החלטת בית המשפט ולהעביר את העובדים למשקים החקלאיים.

יו''ר הועדה החקלאית בערבה חיים חבלין מסר, כי המשך הדיון בעתירה זו נקבע ליום 23 בדצמבר 2010, ובמידה והדיונים בין נציגי החקלאים לממשלת ישראל לא יעלו פרי בנושא הנהלים, העותרים יעמדו על כך שהנהלים יתוקנו בצו בית משפט. לדבריו, החקלאים מאסו בוועדות הצצות חדשות לבקרים ואין בפיהן בשורה לחקלאים.

"אנו ממשיכים להיאבק בזכותנו להבאת עובדים לחקלאות לקטוף את יבולנו בעיתו. המדינה מצידה ממשיכה להעמיד קשיים ולחבל בחקלאות המצליחה בערבה מסיבות המובנות רק לה. לא ייתכן, כי במקום לעסוק בחקלאות וקטיף הירקות המיועדים לייצוא ומפארים את כל שווקי העולם, ומביאים כבוד והכנסות לקופת המדינה, נאלץ שוב ושוב לעמוד כמו עניים בפתח ולבקש היתרים לעובדים לחקלאות" אומר חבלין.