הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ירידה של 80% במספר מגדלי הפרחים ב- 15 השנים האחרונות


איגוד מגדלי הפרחים: ב-15 השנים האחרונות חלה ירידה עצומה של 80% במספר מגדלי הפרחים בארץ, וירידה של יותר מ-30% בהכנסות מגידול פרחים. אברהם דניאל, מזכיר האיגוד: ''אם הממשלה תמשיך להקשות על מגדלי הפרחים לא יעבור זמן רב עד שהענף יחוסל לגמרי''

מערכת פורטל החקלאות  19-12-2010


מסיכום תקופתי שנערך לאחרונה באיגוד מגדלי הפרחים הפועל תחת איגוד לשכות המסחר עולה תמונה עגומה על מצבו של ענף הפרחים בישראל.

בעוד שבשנת 1995 מספר מגדלי הפרחים עמד על 4300 מגדלים הרי שנכון לתחילת 2010 פעלו בארץ 800 מגדלי פרחים בלבד, המשמעות היא כי חלה ירידה עצומה של 3500 מגדלי פרחים שהיוו 81% מהעוסקים בענף הפרחים באמצע שנות התשעים.

בשנת 1995 עמד הפדיון הכלכלי על כ- 800 מיליון ₪ הרי שבתחילת 2010 עמד הפדיון על 550 מיליון ₪ בלבד, דהיינו ב- 15 השנים האחרונות רשם הענף ירידה של כ- 250 מיליון ₪ בהכנסותיו, שהם 31% מסך ההכנסות.

בתחילת 2010 יוצאו רק 850 מיליון פרחים, בעוד שבשנת 1995 יוצאה כמות של מיליארד ו-800 מיליון פרחים הרי . המשמעות היא כי חלה ירידה עצומה של מיליארד פרחים בהיקפי הייצוא של מגדלי הפרחים בישראל.

לאור הנתונים העגומים העולים מהסיכום התקופתי צופה אברהם דניאל, מזכיר איגוד מגדלי הפרחים, את קריסתו של ענף הפרחים הישראלי: ''אם מדיניות הממשלה תמשיך להתעלם מצורכי המגדלים הרי שלא יעבור זמן רב וענף הפרחים הישראלי שהיווה מעצמה עולמית בשנות השבעים, יחוסל כלכלית. כבר היום, גידול הוורדים הופסק לגמרי וגידולי פרחים נוספים נמצאים בסכנת התמוטטות.''

לדברי דניאל, הירידה העצומה בהיקפי הייצוא בענף וצמצום מספר המגדלים נובעים ממדיניות ממשלתית המקשה על המגדלים להתקיים כלכלית מענף הפרחים. "צמצום משמעותי ביותר במספר העובדים הזרים גרם רק השנה להשארת רבע מיבול הפרחים בשדות, פרחים שלא נקטפו ובעצם נזרקו. מעבר לכך, בשל החוסר בעובדים הזרים לא הצליחו המגדלים לעבד את השדות בצורה מסודרת לאורך עונות השנה וזה גרם לפגיעה בכמויות היבול."

לאור המצב הקשה דורשים באיגוד מגדלי הפרחים מהממשלה להציל את הענף. בין הצעדים בהם צריכה הממשלה לנקוט לדבריהם על מנת להציל את ענף הפרחים בישראל ניתן למנות את הגדלת מכסת העובדים הזרים בענף, ביטול הביורוקרטיה המסורבלת בהבאת העובדים, ביטול תשלומי אגרות ומיסים על העסקת עובדים זרים וכן את הבאת העובדים לישראל שלא באמצעות ארגון ההגירה הבינלאומי( IOM) הגורם לעלויות כספיות ניכרות לכלל מגדלי הפרחים."