הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק האריזות אושר לקריאה שנייה ושלישית


בתוך פחות מ-10 שנים, מצפה המשרד להגנת הסביבה כי כל פסולת האריזות תועבר למחזור או לייצור אנרגיה מתחדשת. החוק יאפשר הטלת אחריות ישירה על היצרנים והיבואנים בישראל לאסוף ולמחזר את פסולת האריזות של מוצריהם

שלומית קידר, פורטל החקלאות  20-12-2010


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת הטיפול באריזות ("חוק האריזות"), של המשרד להגנת הסביבה. הצעת החוק שאושרה מטילה אחריות ישירה על היצרנים והיבואנים בישראל לאסוף ולמחזר את פסולת האריזות של מוצריהם.

הוועדה אישרה כי העיצומים הכספיים שיוטלו על היצרנים, היבואנים או הגוף המוכר בגין אי עמידה ביעדי המחזור לא יעלו על 2,500 שקל על כל טון פסולת שלא מוחזרה. הוועדה אישרה כי פסולת האריזות לעניין זה תוגדר כפסולת שנוצרה עקב פעילות של תאגיד, עסק או עיסוק של יחיד למעט אם העיסוק נעשה בדירת המגורים של בעל העסק.

כמו כן דנה הוועדה בהצעה לפרסם את שמו של מי שהוטל עליו עיצום כספי, וקבעה כי הפרסום יוסר אחרי שנתיים וחצי ועל תאגיד יוסר אחרי 4 שנים.

הוועדה אף אישרה את הסעיף הקובע כי תשלום עיצום כספי לא גורע מאחריות פלילית. עו"ד דן כרמלי מאיגוד לשכות המסחר ביקש שהמשרד יוציא נוהל אכיפה מסודר, שיגדיר את היחס שבין הפרק המנהלי לפרק הפלילי. נציגי המשרד להגנת הסביבה הסכימו כי נוהל אכיפה כזה יפורסם באתר המשרד. עם זאת, השר גלעד ארדן אמר לתעשיינים: "לא מתכוון להתייעץ אתכם על מתי תהייה אכיפה פלילית".

עוד קבעה הוועדה כי העלאת השיעורים של יעדי המחזור תעשה לאחר קבלת אישורה, למרות התנגדות השר ארדן שביקש "מתוך ניסיון העבר", כדבריו, "להשאיר בידי המשרד כלי ישיר להעלאת יעדים מבלי לנהל קרב מול בעלי עניין". כמו כן אושר הסעיף לפיו אחת לשנה ידווח השר לוועדת הכלכלה של הכנסת על יישום החוק.

עיקרי הצעת החוק וכיצד הוא ישפיע על הציבור:

סוג האריזות - בהתבסס על הדירקטיבה האירופאית, החוק יחול על אריזות מחומרים שונים וממגוון רחב של מוצרים (ביתיים ותעשייתיים גם יחד), כדוגמת : נייר, זכוכית, פלסטיק ומתכת.
היקף המיחזור - היצרנים והיבואנים יהיו מחויבים בהדרגה, למחזר 60% מסך משקל האריזות של המוצרים שנמכרו או יובאו בכל שנה. יצרן יהיה חייב לעמוד ביעד מיחזור שנתי לפי סוג החומר ובלבד שממוצע האיסוף והמיחזור הכולל לא יפחת מ - 60%.
הפרדת פסולת - הרשויות המקומיות יחויבו לקבוע הסדרי הפרדת פסולת לשני זרמים ('רטוב', 'יבש') והמשרד להגנת הסביבה יממן הצבה של תשתיות מיון ומיחזור פסולת בכל הרשויות.
קנסות ועיצומים - גובה העיצום (קנס כספי) לגבי אי עמידה ביעדי המיחזור הוא 2500 ₪ לכל טון אריזות שלגביו התקיימה הפרה. כלומר, כל אחוז אחד של חריגה מהיעדים שנקבעו יגרור קנס של 15 מיליון ₪ !!
אפס פסולת להטמנה - החל מינואר 2020, תאסר באופן גורף הטמנת פסולת אריזות באתרי הטמנה. ניתן יהיה רק למחזר אריזות או להפיק מהן אנרגיה בלבד.

תועלות למשק:

חיסכון בעלויות - התועלת המרכזית הצפויה מהחוק המוצע היא החיסכון הצפוי בעלויות הישירות והעלויות החיצוניות של הטיפול בפסולת במתכונתו הנוכחית.
תעסוקה - כמו כן, יעודד החוק פיתוח של תעסוקה מקומית בתחום המחזור וההשבה (פוטנציאל הגדלת התעסוקה בהיקף של כ 20,000-50,000 מועסקים בישראל, לפי חישוב של 10-15 משרות על כל 1000 טון פסולת);
ייעול וחסכון בתהליכי ייצור בתעשייה - חיסכון במשקל האריזה, מעבר לשימוש בחומרי גלם סביבתיים יותר ועוד.

כמות הפסולת במדינת ישראל גדלה בשיעור של כ-5%-3% בכל שנה.
כל תושב מייצר בכל יום, בממוצע, כ-1.6 ק"ג אשפה. בסך הכול מצטברים בישראל כ-5.4 מיליון טון פסולת עירונית בשנה. משקל פסולת האריזות בישראל מוערך בכמיליון טון בשנה. פסולת זו תופסת נפח רב באתרי ההטמנה, דבר הגורם לבזבוז משאבי קרקע יקרים ולפליטה מוגברת של גזי חממה.