הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העיטמים של חיבר כרמל חזרו הביתה


לאחר שפונו מכלוביהם ביומה הראשון של השריפה בכרמל, הושבו אתמול לגרעין הרבייה בחי-בר כרמל זוג העיטמים לבני הזנב. עוד בטרם פרוץ הלהבות הספיקו זוג העיטמים להזדווג, כעת ממתינים ברשות הטבע והגנים לביצה ראשונה השנה

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  20-12-2010


זוג עיטמים לבני זנב, שפונו מכלובם בחיבר כרמל ביומה הראשון של השריפה הגדולה, הושבו אתמול לביתם בחיבר לקראת עונת הרבייה.

העיטמים לבני הזנב נמצאים בשמורת טבע חיבר כרמל כחלק מגרעין רביית הדורסים של רשות הטבע והגנים, שהוא הגדול והמוצלח מסוגו בעולם. במהלך השריפה פונו כל העופות הדורסים מהחיבר, ביניהם גם נשרים, רחמים, בזים ועיטים ניציים, שגרעין הרבייה בחיבר כרמל הוא היחיד בעולם שמצליח להביא לרבייה שלהם בשבי.

כעת מצפים אנשי רשות הטבע והגנים בחיבר כרמל להטלת ביצה ראשונה השנה של הזוג, לאחר שכבר בטרם פרוץ השריפה הספיקו זוג העיטמים להזדווג. במקביל ממשיכים אנשי החיבר בעבודות לשיקום כלוב הנשרים בשמורה, שנפגע קשות בשריפה שהגיע עד לגבולות החיבר, בטרם נעצרה במאמץ עילאי של עשרות פקחי רשות הטבע והגנים וכבאים. עד אז ממתינים הנשרים בכלובים הגדולים של פארק הטבע ברמת הנדיב.

יגאל מילר, אחראי על פרויקט רביית הדורסים של רשות הטבע והגנים: "העיטמים שבו הביתה. ראשון שוחרר לכלוב הזכר, שמיד קפץ לקן שהקים עם זוגתו ונאלץ לנטוש בעקבות השריפה. לאחר שהזכר התמקם שחררנו את הנקבה, שזינקה מארגז הנשיאה, שיחררה צריחה עוצמתית ועפה לקן. לאחר שבחנה את הנוף, שהשתנה מירוק לשחור, היא שיחררה צרחה נוספת- ואז החלה בסידור הזרדים בקן, לקראת עונת הרבייה שכבר עומדת בפתח. העבודה בחיבר עדיין נמשכת במרץ- אנחנו נמצאים עכשיו במרוץ נגד השעון במטרה להקים מחדש את כלוב הנשרים, על מנת שנוכל להשיבם לגרעין הרבייה לקראת עונת הקינון שלהם".

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "פרויקט השבת העופות הדורסים לטבע הוא גאווה ישראלית- מדובר בגרעין הרבייה הגדול בעולם מסוגו, וככל הנראה גם המוצלח בעולם. ביומה הראשון של השריפה פינינו את כל העופות הדורסים, ומדובר בעשרות פרטים, למקום מבטחים- וחזרתם לחיבר מבשרת בעצם את תחילת עבודות השיקום של החי והצומח בכרמל. הנזק שנגרם לגן לאומי פארק הכרמל הוא עצום, והעובדה שהצלחנו להציל את החיבר- במאמץ רב, היא קרן אור בנוף שחור. בשבועות הקרובים נפתח מחדש את מסלולי הטיול בכרמל, לאחר שייבדקו בטיחותית וישוקמו, וכבר הקמנו בכרמל תחנות הסברה בכדי לחנך את אלפי המטיילים לגבי נזקי השריפה והדרכים למניעת השריפה הבאה. לטבע ייקח שנים ארוכות להשתקם, צריך לתת לו את הזמן שלו ולהתערב רק היכן שנזקקת התערבות לטובת השיקום".

עיטם לבן זנב נחשב לדורס הגדול במדינת ישראל: בעל מוטת כנפיים שיכולה להגיע עד ל-180 ס"מ, ומראה מרשים ביותר שגרם למספר מדינות להציבו כציפור הלאומית וכסמל המדינה, וביניהן גם ארה"ב. העיטם לבן הזנב הוא דורס טריטוריאלי וצייד מעולה, הניזון לרוב מדגים, צבי ביצה ואפילו גורי יונקים קטנים. עד אמצע שנות החמישים העיטמים פיארו את שמי הארץ ודגרו בשמורת הטבע החולה ובעמק בית-שאן, אך לאחר ייבוש החולה נפסק הקינון והעיטמים כמעט נכחדו לחלוטין בישראל. בשנת 1992 החלה רשות הטבע והגנים בפרויקט השבת דורסים לטבע, שמרכזו בשמורת הטבע חי-בר כרמל.