הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר האוצר בביקור בכרמל: הצלחנו לעקוף את הבירוקרטיה


שר האוצר לתיירני חוף הכרמל: ''אני כאן בכדי לתת תמיכה ורוח גבית. לא ניתן להתקדם ללא בירוקרטיה אך נקצר תהליכים''. ראש המועצה האזורית חוף הכרמל: אני מתפלא על השר לאיכות הסביבה שעדיין לא מצא זמן להתקשר ולהגיע אלינו

שלומית קידר, פורטל החקלאות  21-12-2010


שר האוצר יובל שטייניץ, קיים היום סיור ביישובים שנפגעו מהשריפה בכרמל במועצה האזורית חוף הכרמל, בעיר טירת כרמל ובחיפה. לסיור שר האוצר נלוו נציגי אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר. 

במהלך הסיור בקיבוץ בית-אורן ובפנימיית ימין אורד, קבע שר האוצר כי עד סוף השבוע הקרוב ייסגר באופן סופי נושא כמות המבנים היבילים שיוצבו בשני היישובים ותוך פרק זמן של עד 45 יום (תחילת חודש פברואר) יוצבו המבנים בשטחים שהוגדרו לשם כך בתוך קיבוץ בית-אורן וימין אורד.

בישיבת עבודה במועצה האזורית חוף הכרמל עם ראש המועצה, מר כרמל סלע, אמר שטייניץ: "אנשי האוצר השקיעו ימים כלילות על מנת לטפל בזמן אמת באזרחים וביישובים שנפגעו מהשריפה בכרמל. אני שמח לראות שהמועצה ביחד עם האוצר הצליחו לעקוף את הבירוקרטיה ונתנו רוח גבית אדירה לשיקום האזור במהירות".

השר שטייניץ ביקר במהלך הסיור בכינוס חירום של אנשי ענף התיירות שאורגן על ידי המועצה האזורית עמותת התיירות "כרמלים" במלון ניר-עציון. שר האוצר הבטיח לאנשי התיירות כי הממשלה תסייע לשיקום האזור גם בהיבט התיירותי. "אני מבין את חשיבות התמיכה בענף התיירות באזור כרמלים ומכיר את האזור מסיורי כמדריך טיולים בעבר. אמנם השריפה איימה גם על חיפה, עוספיה וטירת הכרמל אבל הישובים שבאמת נפגעו הם עין הוד, ימין אורד, בית אורן וניר עציון. אנחנו ניתן לאזור את כל הכלים האפשריים שיאפשרו לו לפרוח ולשגשג מחדש. אני מייחס חשיבות גדולה לשיקום ענף התיירות כחלק מהשיקום הכולל של הכרמל. האזור הזה יתחזק וישוקם ויצא מחוזק יותר" אמר השר.

כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אמר בכנס ''אנחנו בשלב של אחרי המלחמה ואני מאמין ביכולת לשקם את האזור. משרד התיירות והחקלאות מסייעים והיו באזור. אני מתפלא על השר לאיכות הסביבה שעדיין לא מצא זמן להתקשר אלינו ולהגיע למרות שמדובר באסון אקולוגי. אני מזכיר לכולם כי מלון ניר עציון נשרף לגמרי בשנת 98 והינה הכל שוקם וחודש, כך גם יקרה עתה באזור".

דפנה נוף, מנכ"ל עמותת תיירות כרמלים ציינה כי הנזקים הישירים לענף התיירות באזור בעקבות השריפה מוערכים בכמעל 150 מיליון ₪ וכי עדיין לא הוערכו הנזקים בגלריות ובחלק מחדרי האירוח. עוד אומרת נוף, כי הנזקים העקיפים לתיירות מוערכים במעל 13 מיליון שקלים. הנזקים העקיפים עקב ביטולים של נופש באזור עדיין אינם מוכרים על ידי הממשלה. נוף אמרה, כי היא מקווה שההכרזה של שר התיירות בביקורו באזור, יביא להכרה של הממשלה בצורך להכיר באזור עדיפות א' ולסייע בשיווק ובשיקומו.

46% מהציבור סבורים כי הנזק העיקרי נגרם לאזור החי-בר

נועז בר ניר, מנכ"ל משרד התיירות ציין כי למרות שהנכס של האזור הוא הטבע, הפגיעה אינה קריטית ורוב האטרקציות לא נפגעו וזה גם המסר שצריך לצאת מהכנס כי התיירות באזור פועלת. ''התקשורת שיקפה במהלך השריפה פגיעה אנושה בחיי האזור. תינתן עדיפות לאזור בפיתוח תשתיות ציבוריות, והוא יכלל כאזור עדיפות לאומית בתיירות דרך החוק לעידוד השקעות הון. ביצענו פנייה לשר החקלאות לצמצום צו היערות בכרמל. נרתם בסיוע לשיקום תדמיתי וכלכלי, ביצוע תכנית ייעודית למוצרי תיירות למגזר הדרוזי בדגש על דלית אל כרמל ועוספייה" אמר בר ניר.

עוזי ברזילי, מנהל השירות ללקוח ברשות הטבע והגנים סיפר בכנס כי בסקר שנערך לאחר השריפה התברר כי 46% מהציבור הרחב סבור כי הנזק העיקרי נגרם לאזור החי-בר. עוד אמר ברזילי, כי קיימות כבר 250 קבוצות שביקשו להתנדב בשיקום הכרמל. ''רק בסופ"ש האחרון ביקרו מעל 50 אלף אנשים באזור היערות.''

עדי מאור, יו"ר התאחדות המלונות בצפון ומנכ"ל מלונות דן בצפון אמר כי את סיקור השריפה בכל העולם יש למנף בדרך חיובית לתיירות נכנסת ותיירות פנים. ''סיכום שנת 2010 מראה עלייה בתיירות נכנסת המסתכמת ב- 3.5 מיליון תיירים ושנת 2011 צפויה להיות טובה יותר. בחודש ינואר אנו מארחים קבוצות תיירים המגיעות לחיפה וביקשו להגיע לסיור בכרמל."

לדברי איה גרונדמן, מנכ"ל יערות הכרמל, מלון יערות הכרמל מתוכנן להיפתח ב- 27 בינואר לאחר השיפוצים.

בעלי צימרים מאזור הכרמל שנכחו בכנס, ספרו כי הטלפונים הפסיקו לצלצל בגלל ההד התקשורתי שאסר להתקרב לאזור הכרמל, למרות שרק שליש מהשטח נשרף.