הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפרות יניבו גם חשמל


מתקן חדש במושב תימורים בדרום, ינצל את הזבל שמייצרות הפרות ויפיק ממנו חשמל שיספק את צורכיהן של מאות משפחות. 170 רפתות כבר חתומות על חוזה לגבי המתקן לפינוי זבל הפרות, ומספר הפרות ברפתות הללו מוערך בכ-14,200 ומתוכנן אף להגיע ל-16 אלף. ההערכה היא כי הייצור בשלב הראשון יגיע לארבעה מגה-ואט, שהם הצריכה הקבועה של כ-400 משפחות בישראל

משרד החקלאות ופיתוח הכפר  23-12-2010


מתקן ביו-גז, שמקימה חברת "אקו אנרגיה" במושב תימורים שבמועצה האזורית באר טוביה בדרום, מיועד לקלוט את הזבל שמייצרות הפרות ברפתות החלב באזור ולהפוך אותו לחשמל. לתהליך האישור היו שותפים המשרד להגנת הסביבה, מועצה אזורית באר טוביה, לשכת התכנון במחוז הדרום ומשרד החקלאות.

לא פחות מ-170 רפתות כבר חתומות על חוזה לגבי המתקן לפינוי זבל הפרות, ומספר הפרות ברפתות הללו מוערך בכ-14,200 ומתוכנן אף להגיע ל-16 אלף. כדי לאפשר את ייצור האנרגיה הירוקה, תעניק המדינה עשרה מיליון שקל כדי להקים את המתקן. מהזבל של הפרות מעריכים כי יצליחו לייצר בשלב הראשון ארבעה מגה-ואט, שהם הצריכה הקבועה של כ-400 משפחות בישראל.

שר החקלאות שלום שמחון, שביקר אתמול במתקן ההולך ונבנה, אמר כי הקמת המתקן עולה בקנה אחד עם המדיניות שמוביל משרד החקלאות לקידומה של "חקלאות ירוקה, חקלאות בת קיימא, המחויבת לשמירת משאבי הטבע עבור הדורות הבאים". במסגרת זו פועל משרד החקלאות לצמצם את המפגעים הסביבתיים הנגרמים מפעילות חקלאית, ומנצלים פסולת חקלאית לחיסכון באנרגיה.

אל מתקן הביו-גז החדש תיאסף הפסולת מהרפתות השונות ברחבי הדרום, שם הוא יעבור תהליך פסטור. לאחר מכן חיידקים מפרקים את החומר האורגני בתהליך שבו נפלט גז מתאן. גז זה ייאסף וממנו יופק החשמל שיסופק לחברת החשמל ויצטרף ליכולת הייצור של המדינה. גם את מה שיישאר לאחר התהליך מקווים לנצל כדי להפוך לדשן לגידולים חקלאיים.