הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה תוכנית להקמת מתקנים סולאריים


התוכנית הממשלתית מאפשרת הענקת היתרים ליזמים ובעלי גגות פרטיים, בהליך פשוט ומהיר. זאת במסגרת היעד הממשלתי להפיק 10% אנרגיה חדשה עד 2020

מערכת פורטל החקלאות  26-12-2010


הממשלה אישרה היום (א') תוכנית אשר במסגרתה ייקבעו הליכים פשוטים ומהירים להקמת מתקנים סולאריים לייצור חשמל. יעדה של התוכנית הוא לייצר חשמל מאנרגיה מתחדשת, בהיקף של 10% מצורכי האנרגיה בחשמל של מדינת ישראל עד שנת 2020. התוכנית מתווה הנחיות להקמת מתקנים פוטו וולטאיים לייצור חשמל בכל רחבי המדינה, תוך הימנעות מפגיעה בשטחים פתוחים, באיכות הסביבה ובנוף.

על פי התוכנית יוענקו היתרים, בהליך פשוט ומהיר, למתקנים פוטו וולטאיים על גגות וחזיתות של מבנים ייעודיים. בנוסף, התכנית מאפשרת הכנת תוכניות מפורטות להקמת תחנות כוח פוטו-וולטאיות בשטח שלא יעלה על 750 דונם. בנפת באר- שבע, רמת הגולן ועוטף עזה, אפשר יהיה להקים תחנות כוח פוטו וולטאיות גם בשטחים חקלאיים. זאת, תוך שמירה על ערכי הנוף, המורשת, אתרים ארכיאולוגיים ושמירה על רציפות שטחים פתוחים. תוקפה של תוכנית זו הוא ל- 5 שנים מיום אישורה.

"ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום הפיתוח הטכנולוגי של אנרגיה סולארית, אנחנו ארץ שטופת טכנולוגיה ושטופת שמש וכשאנחנו באים לחבר את הטכנולוגיה שלנו עם השמש, אנחנו לא מתקדמים, משום שקשה מאוד להתקין מתקנים בגלל בירוקרטיה.'' אמר ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה. לדבריו, ההחלטה היום מסדירה ומפשטת את הבירוקרטיה הזאת כדי שנוכל ליהנות מהיתרון היחסי שלנו, וזאת מבלי לפגוע בסביבה.

לדברי שר התשתיות עוזי לנדאו, מדובר בעבודת צוות רב משרדית שנשאה פרי. יש לנו כאן התווית דרך מוסדרת בה יוכלו יזמים ללכת ולעבוד. בסך הכול ניתנה כאן מסגרת מפורטת, שאם תמומש, אזי הממשלה על כל זרועותיה צריכים להתברך.'' לדבריו, ההישג הוא בכך שגובשה תכנית ברורה לתכנון מתקנים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשטחים שאינם עולים על 750 דונם, כל זאת במטרה לעמוד בהחלטת הממשלה מ - 2009. ''זה לעצמו עניין מורכב ויש פה הישג אך, ישנה עוד עבודה רבה להסרת חסמים. כעת, לאחר שהצלחנו להגיע להסכמה בכל הנוגע לתמ"א 10 ד' 10, על כל הגופים להירתם, לשתף פעולה ולראות במימוש החלטת הממשלה לגבי אנרגיות מתחדשות יעד לאומי'' אמר לנדאו

גם בחברה להגנת הטבע מברכים על אישור התכנית ומציינים כי היא יוצרת איזון בין הרצון לעודד ולהקים מתקנים של אנרגיה סולרית לבין הצורך למנוע פיתוח מיותר בלב השטחים הפתוחים ההולכים ומצטמצמים בישראל.