הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התכנית לשיקום נזקי השריפה בכרמל הוגשה לממשלה


התוכנית לשיקום הכרמל נאמדת בכ- 200 מיליון ₪. הוועדה קובעת כי יש לתת לחי והצומח ביער להשתקם בכוחות עצמם וממליצה שלא לבצע שתילה מסיבית של עצים בתקופה הראשונה. עוד ממליצה הועדה על החזרת המרעה לשטחי היער, תגבור הפיקוח והאכיפה והקמת מרכז שליטה בכרמל

מערכת פורטל החקלאות  27-12-2010


בהתאם להחלטת הממשלה מיום 5/12/2010, הגיש אתמול (א') השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, את התכנית לשיקום החי והצומח שנפגעו בשריפה בכרמל לוועדת ההיגוי הבינמשרדית לשיקום נזקי השריפה.

המלצת הוועדה כוללות פעולות מיידיות הנדרשות לשמירה על בטיחות הציבור ומניעת נזקים ביכולת ההתחדשות של היער, וכן פעולות לטווח הארוך להתחדשות מיטבית, שתתבסס בעיקר על צמיחה טבעית, פעולות דילול וגיזום ומרעה להפחתת החומר הדליק ביער.

הוועדה קובעת כי יש לתת לחי והצומח ביער להשתקם בכוחות עצמם ואין לבצע שתילה מסיבית של עצים בתקופה הראשונה, למעט גיזום וכריתת עצים המהווים מפגע בטיחותי. לפי הערכות המשרד להגנת הסביבה, השריפה בכרמל גרמה לשחרור גזי חממה בהיקף כולל של 390,000 טון.

בין ההמלצות העיקריות של הוועדה:
הקמת מערכת אלקטרו אופטית לגילוי שריפות
שיקום אתרי פסולת במרחב
החזרת רעיית עזים ובקר לאזור
יצירת אזורי חיץ בין היער ליישובי האזור
רכישת כבאיות
תגבור תשתיות המים
הקמת מרכז שליטה מרכזי בכרמל
תגבור פקחים ואכיפה
חינוך לתלמידים ופעולות הסברה למטיילים במקום וקמפיין הסברתי נרחב

עלות התוכנית נאמדת בכ-200.7 מיליון ₪ למשך ארבע שנים. עיקר ההשקעה בשנה הראשונה שנת 2011 95.4 מליון ₪, בשנת 2012 55.4 מליון ₪, בשנת 2013 37.3 ₪ ובשנת 2014 12.6 ₪.

השר ארדן אמר כי ידרוש שהתקציב ההכרחי יינתן מיידית, בכדי שאפשר יהיה ליישם את המלצות הוועדה, לצמצם את נזקי השרפה ולמנוע שריפות עתידיות. ''יישום ההמלצות ייתן את המענה ההכרחי לשיקום ולשמירה על הריאה הירוקה המשרתת את איכות החיים של מיליוני אזרחים בכל שנה ותאפשר לציבור לחזור למרחבים הפתוחים וליהנות בהם בביטחון.'' אמר השר

תכנית השיקום הוכנה על ידי הועדה המיוחדת בראשות המשרד להגנת הסביבה, בה היו חברים משרדי החקלאות, האוצר, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, החברה להגנת הטבע, צה"ל, שירותי הכבאות ואקדמיה.