הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה אישרה את תקנות מועצת הלול


ועדת הכלכלה אישרה את מכסת הביצים לשנה הבאה: 1.9 מיליארד. התקנות מעניקות תוספת מכסות לישובים בקו העימות, למגדלים חדשים בצפון, ולכאלה שישדרגו את הלולים שלהם באמצעות איחוד לולים במסגרת הרפורמה של משרד החקלאות. הוועדה החליטה להוציא מהתקנות את הסעיפים העוסקים בתמריצים לחקלאים שיצטרפו לרפורמה

שלומית קידר, פורטל החקלאות  27-12-2010


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום את תקנות מועצת הלול, לאחר שאתמול סיירו חברי הוועדה במועצה האזורית מעלה יוסף ובלולים שבמושבים באזור.

במסגרת התקנות יינתנו תוספות למגדלים חדשים, מתוכם 10 מיליון ביצים לישובים אביבים, זרעית, מרגליות ונטועה. עוד 16 מיליון ביצים יינתנו למגדלים חדשים נוספים באזור פיתוח א' בצפון, כאשר 6 מיליון מתוכן מיועדים למגדלים חדשים מקרב בני המיעוטים. הוועדה החליטה עוד, כי עד 10% מתוך התוספת של 10 מיליון ביצים יינתנו בעדיפות למשפחות שכולות, לפי המלצת משרד הביטחון.

מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, אמר כי ענף ההטלה הוא מרכזי ומשמעותי במיוחד בצפון, לכן הוא מעוגן במכסות ייצור, במחיר מטרה ובמחיר לצרכן. לדבריו, המכסה השנתית נקבעת בהתאם לתחזית הצריכה, שעומדת ב-2011 על כ-1.9 מיליארד ביצים.

עוד אמר ישי, כי התקנות כוללות תוספות למכסה למגדלים שישדרגו את הלולים שלהם והתייחס לרפורמה המתוכננת בענף. לדבריו, מטרת הרפורמה היא לשדרג את הלולים תוך הבטחת קיומו של המשק המשפחתי.

הדיון בנושא הרפורמה גרר תגובות נזעמות מצד מגדלים רבים המתנגדים לה. לאה יוגב, נציגת המגדלים של מחוז הצפון במועצת הלול, טענה כי למועצה יש מבנה ומנכ"ל, אך אין מליאה ודירקטוריון. לטענתה, הליך מינוי הנציגים שנבחרו ביולי אורך זמן רב מידי והתקנות הוגשו לוועדה ללא התייעצות עם המועצה כמתחייב.

היועץ המשפטי של מועצת הלול, עו"ד תומס מנור, אמר כי התקנות אושרו עוד לפני שהתפזרה המועצה הקודמת. מנכ"ל משרד החקלאות ישי הבהיר כי חובת ההתייעצות עם המועצה קוימה, אך שר החקלאות שלום שמחון הוא זה שמגיש את התקנות לאישור הוועדה. יוגב טענה מנגד כי הדבר נוגד את הוראות מבקר המדינה, שקבע כי לשר שמחון אין סמכות לעסוק ברפורמה וכי התקנות כוללות סעיפים הנוגעים לרפורמה.

יו"ר הוועדה שאמה-הכהן הזכיר את דבריו מאתמול ואמר כי אין בכוונתו לאפשר להכניס בדלת האחורית של התקנות סעיפים הנוגעים לרפורמה. הוועדה החליטה להוציא מהתקנות את הסעיפים העוסקים בתמריצים לחקלאים שיצטרפו לרפורמה.

"לנו חשוב לשמר פרנסה של 3,000 משפחות בצפון", אמר מנכ"ל משרד החקלאות ''כל ניסיון לאפשר למגדל חדש להיכנס לגידול המשותף זו פרצה שאם נקבל אותה הענף יחוסל.''

נציגי המגדלים בגידול משותף דרשו לאפשר להם למצוא חלופות במקרים שמגדלים יבחרו לעזוב אותם ולצאת מהגידול המשותף.

היו"ר שאמה-הכהן הציע כי בניגוד לדרישת משרד החקלאות להקטנה של 10% בגידול המשותף, הגידול יישאר במתכונתו כיום. אולם התחלופה בתחום תהייה אפשרית רק בין 700 המגדלים הנמצאים כיום במסגרת הגידול המשותף. עם זאת, אמר כי אם בעוד רבעון יציגו לו המגדלים בגידול המשותף נתונים מהם עולה כי הם נפגעו בצורה משמעותית, הוא יתגייס לטובתם ויפנה למנכ"ל ישי על מנת למצוא פתרון לבעיה.