הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


במועצת החלב מברכים על אישור חוק החלב


מועצת החלב תהיה מוסמכת להסדיר את ייצור החלב ושיווקו לציבור על פי הנחיות שר החקלאות, לעודד, ליזום ולממן פעולות הדרושות לפיתוח ולייעול ענף החלב, ובכלל זה ביצוע מחקרים, הדרכה מקצועית וביטוח המקנה, לעודד צריכת חלב ומוצריו ופרסומם. שייקה דרורי מנכ''ל מועצת החלב: ''שיתוף הפעולה המוצלח בין כלל הגורמים הוא שאפשר את אישורו של חוק החלב''

שלומית קידר, פורטל החקלאות  28-12-2010


מועצת המנהלים של מועצת החלב התכנסה בשבוע שעבר לאישור תקציב המועצה לשנת 2011 וכן נוספו גם הגורמים המעורבים בהעברת חוק החלב בועדת הכלכלה של הכנסת ימים אחדים לפני כן. אל ישיבת המועצה הגיעו שר החקלאות, שלום שמחון, מזכיר התאחדות החקלאים, אבו וילן, יו"ר מועצת החלב, איציק בן דוד וכן נציגי המחלבות והחקלאים.

מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי ניצל את המעמד להודות לכלל הגורמים ששיתפו פעולה על-מנת להביא לאישורו של החוק. דרורי הודה לשר החקלאות, שלום שמחון, יוזם החוק "אשר פעל לקידומו והשתתף בכל ישיבות ועדת הכלכלה שדנו בחוק ובלעדיו החוק לא היה עובר". כמו כן הודה דרורי למזכיר התאחדות חקלאי ישראל,
אבו וילן על תמיכתם של החקלאים בקידום החוק וכן למזכ"ל התאחדות מגדלי בקר, יעקב בכר. ''השותפות של המחלבות בהליך החקיקה ותמיכתם בחוק הייתה חשובה ומועילה מאוד. יחד עם זאת, תם ולא נשלם ויש להמתין שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת''.

דרורי הדגיש כי החוק נועד להבטיח יציבות לענף החלב ומטרתו לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל, תוך הבטחת איכות ובטיחות ייצור החלב ושיווקו. החוק מיטיב עם הצרכנים החקלאים והמחלבות.

היועץ המשפטי של מועצת החלב ציין כי ייחודו של החוק הוא בעובדה שלחברה פרטית ניתנות לראשונה סמכויות בחוק ראשי.

שר החקלאות, שלום שמחון בירך אף הוא על אישורו של החוק והודה למועצת החלב שהובילה את תהליך החקיקה הארוך לחקלאים ולמחלבות "על שגילו אחריות ובסופו של דבר גישרו על הפערים ואיפשרו את ההעברת החוק". כמו כן, הודה שר החקלאות למשרד האוצר והמשפטים ובמיוחד ליו"ר מועצת החלב, איציק בן דוד "על הליווי לאורך כל התהליך המורכב של חוק חשוב זה עבור החקלאות בישראל בכלל וענף החלב בפרט, אשר לראשונה עוגן בצורה מוסדרת".

עד כה התנהל הענף ללא תשתית חוקית ועתה לראשונה, יבטיח החוק את יציבותו בתחומים רבים, בין השאר:

מחיר המטרה - לראשונה נקבע כי מחיר המטרה ייקבע עפ"י חוק. זהו תקדים שאינו קיים באף ענף אחר בחקלאות. המנגנון הקיים ימשיך להתנהל עפ"י המתכונת הקיימת במשך 8 שנים, ולאחריהן מנגנון מחיר המטרה ימשך אך ישנה אפשרות כי אופן קביעת המחיר יובא לדיון בין משרדי החקלאות והאוצר ובהתייעצות עם מועצת החלב.

מכסות חלב - תכנון ייצור החלב וקביעת המכסות, הוסדרו לראשונה בחקיקה
ראשית וע"י כך יובטח המשך אספקה סדירה של חלב ומוצריו והמשך ייצור חלב
בפריסה ארצית.

ניוד מכסות - נקבע כי המס עבור התמורה על ניוד מכסה יהיה בשיעור של 10% בלבד.
זו הטבת מס גדולה מאוד המבטיחה כי גם מי שיחליט לפרוש מהענף, יוכל לעשות
זאת בצורה הולמת.

מועצת החלב - חוק החלב מעגן את פעילותה של מועצת החלב כגוף המופקד על יישום התכנון בענף החלב, מעניק לה את הסמכויות הנדרשות לשם כך וקובע מסגרת של בקרה ופיקוח על פעולותיה. מועצת החלב תהיה מוסמכת להסדיר את ייצור החלב ושיווקו לציבור על פי הנחיות השר, לעודד, ליזום ולממן פעולות הדרושות לפיתוח ולייעול ענף החלב, ובכלל זה ביצוע מחקרים, הדרכה מקצועית וביטוח המקנה, לעודד צריכת חלב ומוצריו ופרסומם.