הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנזקי סופות החול: פגיעה קשה בחקלאות בנגב המערבי


פגיעה קשה בחקלאות בנגב המערבי בעקבות הסופה - צפויה ירידה של 20% ביבולי תפוחי האדמה. השי רובין, מנכ''ל מפעלי חבל מעון במכתב דחוף לשר החקלאות שלום שמחון: ''על מנת להציל את מה שנותר אנחנו נאלצים להשקות במים בעלויות עתק ועל חשבון המכסה של השנה הבאה. יש להבטיח לישובי הנגב המערבי את הקצאות המים הדרושות לקיום החקלאות באזור''

מערכת פורטל החקלאות  28-12-2010


ככל שחולף הזמן מהסערה הגדולה שפקדה את הארץ לפני כשבועיים, מתבררים הנזקים שנגרמו לגידולי השדה בנגב המערבי. בעוד שבמרכז הארץ ובצפון ירדו כמויות גשם רבות, הנגב המערבי נותר צחיח. סופות החול שהשתוללו באזור פגעו בשתילי הירקות הצעירים, פיזרו לכל עבר זרעים שטרם נבטו ומילאו את שטחי הגידול בחול מדברי המזיק לחקלאות.

השי רובין, מנכ"ל מפעלי חבל מעון, ממשווקי הירקות הגדולים בישראל, מסר שסופות החול היו בעוצמה שלא נראתה כבר שנים. על פי הנתונים שהתקבלו מהקיבוצים הנזק הכבד ביותר נגרם בענף הצנוניות, כאשר 30% מהיקף השטחים הזרועים הושמד. שטחי תפוחי האדמה, שהוא הענף הגדול ביותר באזור, נפגעו בהיקף של 20% ואילו הגזר, הענף השני בגודלו, נפגע בהיקף של 10-15 אחוזים.

על מנת לנסות ולאושש את שטחי הגידול נאלצים המגדלים להשקות את השטחים בעיצומו של החורף שבו הגשמים אמורים היו לצמצם את הצורך בהשקיה. ''אנו למעשה צורכים כעת על חשבון מכסת השנה הבאה ומשלמים עבור המים סכומי עתק. החקלאות בנגב היא מקור פרנסה מרכזי במרבית הישובים והפגיעה ביבולים לצד הגידול בעלויות המים יפגע באופן קשה בהכנסות.'' אומר רובין

בעקבות זאת, פנה רובין במכתב דחוף לשר החקלאות שלום שמחון, ובו הוא מבקש ממנו להבטיח לישובי הנגב המערבי את הקצאות המים הדרושות לקיום החקלאות באזור. לדבריו, רשות המים הודיעה על קיצוץ של 5% במכסת מי השפד"ן לשנת 2011 וזאת בנוסף לקיצוץ מצטבר בשיעור 15% וגזירת תשלום במזומן ומראש בגין שימוש במים נוספים בסך 4.5 ש"ח למ"ק.

לדברי רובין, בעקבות הקיצוצים הקודמים נאלצו החקלאים באזור לצמצם את שטחי הגידול ולהפחית את היצוא. השילוב של נזקי הטבע יחד עם הקיצוצים הנוספים עלול לגרום לנזק כלכלי אדיר.