הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הערבה נערכים לאפשרות של שטפונות


החקלאים בערבה נערכים לחיזוק מבני החממות לקראת הסופה הצפויה החל ממחר בלילה והחשש מפני שטפונות הצפויים בנגב ובערבה. מי השטפונות הם מקור המים העיקרי של תושבי הערבה, שזוכה רק לכ-40 מ"מ של גשם בשנה

ערן בן דוד, מערכת פורטל החקלאות  28-12-2010


גשם צפוי לרדת ביום רביעי בלילה וביום חמישי קיים חשש לשטפונות בערבה, במדבר יהודה ובסיני. על פי התחזית, יהיה מוקד הגשם המאסיבי באזור סיני ויתכנו שטפונות באזור דרום הערבה וחבל איילות.

אילון גדיאל, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אומר, כי בעקבות אזהרות השירות המטאורולוגי לסופות גשם, רוחות והצפות, החל מיום רביעי בלילה, יצאו היום הנחיות לחקלאי הערבה לחיזוק מבני החממות וההדלייה.

בשטפונות שפקדו את הערבה בחודש ינואר בשנה שעברה, שטפו את נחלי פארן והערבה כ-900 מ"ק מים בשנייה. נזקים כבדים במיליוני שקלים נגרמו אז לתשתיות, דרכים, גדרות, מאגרים ותעלות ניקוז לאורך עשרות ק"מ של חממות, בתי רשת, מנהרות וגידולים רבים.

עמי שחם, מנכ"ל מרשות ניקוז נחלים ערבה אומר, כי מי השטפונות הם מקור המים העיקרי של תושבי הערבה, שזוכה רק לכ-40 מ"מ של גשם בשנה. המים נקווים בקידוחים ובמאגרי המים המשמשים את חקלאי ותושבי הערבה במשך כל השנה. כיום קיימים באזור 49 קידוחים פעילים, המפיקים כ-35.0 מלמ"ק בשנה, כמו כן קיימים עוד 9 קידוחים חדשים הנמצאים בתהליכי ההקמה ו- 5 מאגרי שיטפונות בנפח 9.0 מלמ"ק, כולם התמלאו באירוע השיטפון אשתקד.

בחודש הבא, ב- 19-20 בינואר, במסגרת התערוכה החקלאית בחצבה בערבה, יערכו סיורים מודרכים אל מאגרי המים והקידוחים החדשים בערבה התיכונה.

בערבה התיכונה 460 משקים חקלאיים, המשתרעים על פני 30 אלף דונם חקלאיים, מהם מייצרים 60% מהייצוא הטרי החקלאי של מדינת ישראל שרוטבו מיועד ללשווקי אירופה.