הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחלוקת בין משרדי החקלאות והאוצר בנושא מכסות העובדים


לדברי מנכ''ל משרד החקלאות יוסי ישי, בשל כשלים בירוקרטים נכחו בארץ אלפי עובדים פחות מאשר מה שנקבע במתווה המקורי, דבר שהסב לחקלאים נזקים בשנה וחצי הראשונות לחתימה על ההסכם. נציגת האוצר בתגובה: ''הדברים אינם מדויקים ונותרו פערים קטנים''. יו''ר הועדה: ''לא ננוח עד שכל החקלאים יחייכו ויחזור לתודעת הציבור ערך קדושת גאולת האדמות''

מערכת פורטל החקלאות  29-12-2010


מנכ"ל משרד החלאות ופיתוח הכפר, יוסי ישי, הופיע הבוקר בפני הוועדה המיוחדת לבחינת בעיית העובדים הזרים של הכנסת, והציג בפניה את המלצות ועדת המנכ"לים לבדיקת מכסות העובדים הזרים בחקלאות.

עיקרי ההמלצות הן דחיית פעילות המתווה היורד בשנה, כך שבשנת 2011 מכסת העובדים הזרים המותרת להעסקה תישאר 26000 ואילו בשנת 2012 ירד המתווה ל-24500 עובדים זרים בתחום החקלאות.

נציגת משרד האוצר, קרן טרנר, אמרה כי "הדברים אינם מדויקים וכי נותרו פערים קטנים" טרנר לא הסכימה לחשוף את מהות חילוקי הדעות בפני הוועדה.

לדברי ישי, בשל כשלים בירוקרטים, נכחו בארץ בין 2000-4500 עובדים פחות מאשר מה שנקבע במתווה המקורי, דבר שהסב לחקלאים נזקים בשנה וחצי הראשונות לחתימה על ההסכם, ועל כך יינתן להם פיצוי. לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) האם 26000 עובדים תאילנדים מספיקים לחקלאים כדי שלא ירקבו פירות על העצים, ענה ישי כי "הניסיון שלנו הוכיח שכאשר נמצאים בארץ 28000 עובדים זרים, החקלאות מתקיימת בצורה מיטבית".

ישי הצביע על המלצות נוספות שגובשו, הכוללות: מתן אפשרות למעסיק לטפל בתחלופת עובד חודשיים לפני עזיבתו על מנת למנוע מצב שבו המעסיק נותר ללא כוח עזר; טיפול בעובדים מבקשי מקלט ומנגנון של זיכוי מעסיקים בשל נטישת עובד זר. עוד הוסיף ישי, כי החל בחודש ינואר אתרי האינטרנט של משרד החקלאות ומשרד הפנים יעודכנו בקובץ היתרים על פיו יוכל כל חקלאי לבדוק כמה עובדים זרים הוא רשאי להעסיק וכמה מעודכנים כעובדים אצלו. "כך ימנעו הויכוחים הקבועים בינינו לבין החקלאים".

יו"ר הוועדה ח"כ כץ אמר כי יקיים ישיבה נוספת בנושא בעוד כשבועיים בה תתקבל התמונה המלאה לאחר שתיפתרנה המחלוקות בין משרדי הממשלה. "לא ננוח עד שכל החקלאים יחייכו ויחזור לתודעת הציבור ערך קדושת גאולת האדמות", אמר בסיום הישיבה.