הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות עתירה לבג''ץ: נדחתה השבתת הדייג בכנרת


ביום ג' הקרוב יתקיים בועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא השבתת הדיג בכנרת. לאחר הדיון יקבע משרד החקלאות את המועד החדש לתחילת ההשבתה שהיתה אמורה להכנס לתוקף בעוד יומיים. ההחלטה התקבלה בעקבות בג''צ שהגישו דייגים בכנרת

שלומית קידר, פורטל החקלאות  30-12-2010


השבתת הדייג בכנרת, האמורה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2011 תדחה למועד מאוחר יותר, כך הודיע היום משרד החקלאות. ההחלטה על הדחייה התקבלה בעקבות עתירה לבג"צ, שהגישו ארגון דייגי הכנרת המונה כ-150 דייגים, עיריית טבריה והקיבוצים עין-גב וגינוסר, שטענו כי החלטת המשרד לא קיבלה את אישור ועדת הכלכלה ולפיכך אינה חוקית. העותרים ביקשו להורות על ביטול הצו או דחייתו, וזאת עד לבירור נחיצותו בוועדת הכלכלה של הכנסת והגעה להבנות עם הדייגים על פיצויים.

בעתירה שהוגשה בידי עו"ד דוד מנע, נאמר כי המדינה מתכוונת לאסור את הדייג בכנרת למשך שנתיים, וזאת מבלי שמצאה פתרונות לאובדן ההכנסה של הדייגים, ולא הסכימה איתם על גובה הפיצויים שלהם יהיו זכאים ועל האופן שבו הם ישולמו להם.

"את נציגי האוצר לא עניין כלל שמדובר במשפחות שלמות העומדות מאחורי אותם דייגים ופרנסתן, כלכלתן וחינוך ילדיהן תלויים בדייג. הם עברו את כל חייהם בים, לא מסוגלים לעסוק בתחום אחר. מדובר במשפחות קשות-יום שספק אם יצליחו להתמודד נפשית עם היותם מחוץ למים. חלקם לקחו הלוואות כספיות כדי לשדרג את ספינות הדייג שלהם, וכיצד יעמדו עתה בהחזרים? הם כמובן היו שמחים להיהפך בין-לילה לאנשי היי-טק, אך ברור שאינם מסוגלים לכך", נכתב בעתירה.

ההחלטה על ההשבתה התקבלה לאור נתונים שנאספו על ידי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מהם עלה כי כמות הדגה בכנרת ירדה בעשור האחרון בעשרות אחוזים מדי שנה עד לרמה קריטית. בשנת 1999, לפני עשור, עמד השלל השנתי על כ- 2,144 טון דגי כנרת ואילו בשנת 2009 עמד השלל השנתי על כ- 156.8 טון, פחות מעשירית. הנתונים עוררו חשש ממשי לאסון אקולוגי שיתרחש בעקבות אובדן משאב הדגה בכינרת והפיכתו לאגם ללא דגים.

הממשלה החליטה כי דייגי הכנרת יקבלו תמיכה כספית במהלך ההשבתה, ולקראת סיומה יסייע להם משרד החקלאות ופיתוח הכפר לחזור לפעילות דיג סדירה, ויתמוך ברכישת ציוד ושדרוג סירות הדיג.

לטענת העותרים, המהלך של שמחון מהווה לכאורה פגיעה בחופש העיסוק, ובכל מקרה, המתווה לפיצוי הדייגים שמציעה המדינה הוא שערורייתי - שכר מינימום או לחלופין פיצוי לצרכי מחייה של 2000 שקל לחודש והכשרה מקצועית.

"מהלך כזה לאנשים שאינן יודעים מימינם ומשמאלם מלבד לדוג, לא נעשה על-פי החוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל", נאמר בעתירה.

בעקבות העתירה, תדון ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא השבתת הדיג בכנרת ביום ג' הקרוב, 4 בינואר 2011.