הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בצמרת משרד החקלאות בכיר ערבי אחד בלבד


ועדת החקירה הפרלמנטרית לקליטת עובדים ערבים התכנסה לאחר הפוגה של כמה חודשים וחשפה כי המשרד מעסיק רק 69 ערבים ולא עומד ביעד שנקבע. בכירי המשרד: ''אנחנו מתקשים לעמוד ביעדי האפליה המתקנת שהציבה הממשלה''

מערכת פורטל החקלאות  31-12-2010


ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא קליטת עובדים ערבים בשירות הציבורי, בראשות ח”כ דר' אחמד טיבי (רע”מ-תע”ל), דנה השבוע בתעסוקת עובדים ערבים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. בדיון השתתפו שר החקלאות, שלום שמחון, ובכירי צמרת משרדו.

מנתונים שהעביר משרד החקלאות לוועדה עולים הנתונים הבאים:
• מתוך למעלה מאלף עובדים במשרד החקלאות, רק 69 מהם ערבים (6.77%).
• מבין 27 העובדים הבכירים במשרד יש רק ערבי אחד.
• ממוצע שנות הוותק של עובד ערבי במשרד החקלאות נמוך ב-40 עד 50 אחוזים מזה של עובד יהודי. ייתכן כי החלטה הפרישה נובעת בין היתר מחסימת השתלבות ערבים בדרגים הבכירים במשרד.
• משרד החקלאות לא יעמוד ביעד הממשלה, לפיו 10% מהעובדים במשרדים ממשלתיים יהיו ערבים. בין הסיבות, לטענת המשרד: קיצוצים מתמשכים שאינם מאפשרים קליטת כוח אדם ומיעוט מועמדים ערבים למשרות מקצועיות בתחומי החקלאות”.

ד”ר דני גרא, יועץ מקצועי לוועדה: ”המשרד אינו מקדם ערבים למשרות בכירות, לכן אין סיבה שערבים ינהרו אליו. בנוסף, לא ידוע לי שיש מחסור בכוח אדם ערבי במקצועות רבים כמו כלכלה, הנדסה, משפטים ומינהל עסקים, הנדרשים אף הם במשרד החקלאות”.

השר שמחון השיב לטענות ואמר כי המשרד בראשותו מקדם באופן תמידי את צרכיה של האוכלוסיה הערבית. לראייה, החלטת ועדת הכלכלה לאשר את המלצתו לחלק מכסות ביצים גם למגזר הערבי. בעקבות השריפה בכרמל, אמר שמחון, כי החליט להכליל גם את היישוב הערבי עין-חוד בעבודות השיקום, על אף שלא נפגע בשריפה.

''אין זה נכון לומר שהעובדים הערבים נתקלים אצלנו בחסמים. הלוואי וייגשו יותר מועמדים ערבים למכרזים, או שנצליח לאתר אותם ביוזמתנו. יחד עם זאת, אני מתחייב לעמוד ביעד שהציבה הממשלה: לפחות 10% עובדים ערבים במשרד'' אמר שר החקלאות

סמנכ”לית משאבי אנוש במשרד החקלאות רחל בנצר אמרה כי חבל שלמשרד החקלאות אין הקצאה של משרות ייעודיות למגזר הערבי. ''יש משרות שאנחנו מקצים למגזר בעצמנו. בנוסף אנחנו מאפשרים למועמדים ערבים ללא נסיון להתקבל למשרות המחייבות נסיון. יש לנו קושי בחיפוש אקטיבי, ונציבות שירות המדינה לא מסייעת לנו בזה''.

ח”כ טיבי השיב: ”אם כך, צריך לעבור מ`חיפוש אקטיבי` ל`חיפוש אקטיבי יותר`, עד שמוצאים. אין ספק שיש לפעול להעלאת שיעור העובדים הערבים, ובפרט הבכירים, במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. יש דרכים לעשות זאת: באמצעות העיתונות הערבית, עמותות, חברות כוח אדם וגם הוועדה בראשותי תשמח לסייע. עושה רושם שחוק הייצוג ההולם נותר אמורפי וחסר שיניים, ואני פועל ועוד אוסיף לפעול על מנת להגביר את האכיפה והמודעות לנושא''.