הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה ערעורו של חקלאי שהורשע בהרעלת חיות בר


בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את ערעורו של עופר וילדר, חקלאי תושב זכרון יעקב, שהורשע בהרעלת חיות בר, לאחר שפקחי רשות הטבע והגנים הצליחו להציג ראיות רבות שקושרות אותו למעשה. החקלאי ייאלץ לשלם קנס של 10,000 שקלים לצד סכום כפול על תנאי

מערכת פורטל החקלאות  4-1-2011


ביהמ''ש המחוזי בחיפה דחה את ערעורו של עופר וילדר, חקלאי מאזור בת שלמה, שנמצא אשם בהרעלת חיות בר, עקב נזקים שנגרמו לכרמי הגפנים שלו.

בית המשפט גם הותיר על כנו את עונשו של וילדר: קנס של 10,000 שקלים וסכום כפול מכך על תנאי למשך שנתיים. בית המשפט השתכנע באשמתו של הנאשם לאחר שפקחי רשות הטבע והגנים הציגו בפניו ראיות רבות, אשר קושרות את החקלאי להרעלות שבוצעו במטעיו מעל לכל ספק סביר, וזאת למרות שהחקלאי עצמו הכחיש את המעשה לכל אורך הדרך- ואף ערער על פסק הדין שניתן בבית משפט השלום.

האירוע עצמו התרחש לפני כארבע וחצי שנים, כאשר בחודש אוגוסט 2006 התקבל במוקד הדיווח של רשות הטבע והגנים מידע מתושבי בת שלמה אשר כלביהם הורעלו למוות, כנראה ממימי נחל תות. פקחי רשות הטבע והגנים יצאו במהרה לסריקה באזור, אך מהר מאוד הבינו שלא מימי הנחל הם הגורם להרעלה: הפקחים מצאו פיתיונות מגוונים, כגון לחם, פירות ומזון כלבים ייחודי, שעליהם פוזר חומר החשוד כרעל מסוג טמיק- אחד מהרעלים המסוכנים ביותר הקיימים כיום בחקלאות ושהשימוש בו מותר אך ורק בתנאים מחמירים ותחת מגבלות קפדניות ביותר.

הפקחים איתרו בסביבה חיות בר מתות - תנים, חזיר בר ושרידים של צבי ארץ ישראלי. ממצאים דומים התגלו בסריקה שנעשתה בחלקות נוספות של החקלאי, ובצו חיפוש שבוצע במחסניו של וילדר נמצא גם הרעל, שכאמור הוחזק בניגוד לחוק וללא כל היתרים, וזאת למרות שכמות מזערית ממנו יכולה לקטול גם בן אדם. החקלאי נחקר על ידי חוקרי מחוז צפון של רשות הטבע והגנים, שהגישה נגדו כתב אישום.

לפני כשנה קבע בית משפט השלום בקריות כי הראיות הנסיבתיות אשר הובאו בפניו מובילות למסקנה הגיונית אחת ויחידה, לפיה הנאשם הוא זה שפיזר את הפיתיונות המורעלים וכי כתוצאה מכך הורעלו בעלי החיים אשר נמצאו בשני האתרים. החקלאי ערער על פסק הדין, וכאמור כעת חליט בית המשפט המחוזי בחיפה להותיר את ההרשעה והעונש על כנם.

בהחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה נכתב כי ''המערער הוא אדם ללא עבר פלילי שעבר עבירות חמורות של פגיעה בחיות בר ובערכי טבע מוגנים. לא ניתן להתעלם מטיעוני המשיבה בבית משפט קמא כי הרעלת בעלי חיים ברעל שבו השתמש המערער גורמת להם "מוות בייסורים", וכי תוצאתה של הרעלת בעלי החיים היא הרעלות משניות של בעלי חיים האוכלים את הפגרים המורעלים. אף שקבענו כי המערער אחראי רק להרעלה של תן יחיד מתוך כל חיות הבר שנמצאו בשטח, איננו מוצאים כי יש בכך להקל בעונשו. המערער הניח את הפיתיונות המורעלים וזאת לאחר שעבר הכשרות לשימוש ברעל מסוג טמיק, ואף היה לו בעבר רישיון לשימוש ברעל זה. המערער היה ער לסיכונים הרבים הטמונים בשימוש ברעל זה וכפי שהעיד בבית משפט קמא הטמיק הוא "חומר הדברה מסוכן פי 8 מכל חומר הדברה". כל אלה לא הרתיעו את המערער מלהשתמש ברעל זה, אשר אך בנס לא הסתיים בתוצאות חמורות יותר.''

בן רוזנברג, אקולוג מרחב כרמל של רשות הטבע והגנים, ששימש בזמן האירוע כפקח האזורי ברמות מנשה: "לחקלאי 2 חלקות שונות ובשתיהן מצאנו פיתיונות מורעלים על פני הקרקע. הרעל פוזר על גבי פיסות לחם, פירות ואפילו אוכל לכלבים, ובמקום נמצאו שרידי חיות בר שונות מתות - צבי א"י, חזיר בר ותנים רבים, כאשר למעשה רק חזירי בר גרמו לו לנזק בחלקה, מה שמראה שוב עד כמה הרעלות אינן יעילות לפתרון נזקי חקלאות. אני מקווה שהמסר יעבור לשאר החקלאים באזור - הרעלת חיות בר מחטיאה את המטרה!"

גל אריאלי, מנהל אגף חקירות ומודיעין ברשות הטבע והגנים: " זו הרשעה חשובה מאוד במלחמתנו בתופעה המכוערת של הרעלות בעלי חיים. לצערנו לעיתים רבות קיים קושי במציאת ראיות משפטיות חזקות הקושרות את החקלאי לרעל שפוזר בחלקתו ומצביעות כי הוא זה שגרם למות חיות הבר מעל לכל ספק סביר. במקרה הזה העבודה המקצועית של פקחי וחוקרי רשות הטבע והגנים הובילה למציאת מספיק ראיות ולהרשעתו של החקלאי למרות שלא הייתה עדות ישירה על המעשה שביצע. לצד ההצלחה ברור לנו שיש צורך לשנות גם את החוק, על מנת שייתן בידינו כלים נוספים להתמודד עם ההרעלות, שרובן נגרמות על רקע של נזקים לחקלאות שגורמות חיות הבר. אני בטוח שלולא ההרשעה היינו רואים את תופעת ההרעלות גוברת באזור זה, כעת אנו מקווים שגם חקלאים אחרים יחשבו פעמיים לפני שהם עוברים על החוק ומרעילים."

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "יש צורך בשינוי מערכתי ביחס של מדינת ישראל לנושא ההרעלות אשר פוגעות בחיות הבר, לרבות במינים נדירים, ועלולות בהחלט להוביל גם לפגיעה קטלנית בבני אדם. רשות הטבע והגנים משקיעה מאמצים ומשאבים רבים בטיפול בהרעלות ולאחרונה הגישה דו"ח מקיף בנושא לכנסת. הפתרון האמיתי הוא באיחוד כוחות של כלל הגורמים המשפיעים, תוך עדכון החקיקה והתקנות הקיימות לשימוש בחומרי הדברה מסוכנים, שיפור האכיפה כנגד מי שמחזיק בחומרים אלו ללא רישיון, טיפול מקיף בסניטציה (ניקיון הסביבה) ומתן מענה לחקלאים אשר סובלים מנזקים שגורמות חיות בר ליבולם. צו השעה קורא לכולנו להתאחד סביב פעולת הצלה מיידית, שכן מה שנאבד היום לא נוכל להשיב מחר."