הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השבתת הדיג בכנרת נדחתה למועד לא ידוע


ההשבתה שאמורה היתה להכנס כבר לתוקף, מתעכבת בגלל התנגדות הדייגים. משרד החקלאות יספק רישיונות דיג זמניים עד שוועדת הכלכלה תכריע בנושא. ד''ר סונין מאגף הדיג במשרד החקלאות ''צריך לשלוח אותנו לעשות שיעורי בית כדי שנבין בעצמנו מה קורה בכנרת''

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  4-1-2011


השבתת הדיג בכנרת, שאמורה היתה להכנס לתוקף בתחילת החודש ולהמשך עד אפריל 2012, נדחתה למועד בלתי ידוע. דיון שהתקיים היום (ג') בנושא בוועדת הכלכלה, הסתיים ללא הכרעה. ממשרד החקלאות נמסר כי לאור זאת - ההשבתה המתוכננת לא נכנסת עדיין לתוקף.

הועדה בקשה לבחון בין השאר, האם הפתרון היחיד למצבה של הכנרת הוא השבתת הדיג. חיים אנג'וני, מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות אמר כי הדעות בעניין חלוקות, אך ההשבתה מתחייבת ממצב הכנרת. מנתונים שנאספו על ידי אגף הדיג במשרד, עולה כי כמות הדגה בכנרת ירדה בעשור האחרון בעשרות אחוזים מדי שנה עד לרמה קריטית. בשנת 1999, לפני עשור, עמד השלל השנתי על כ- 2,144 טון דגי כנרת ואילו בשנת 2009 עמד השלל השנתי על כ- 156.8 טון, פחות מעשירית. הנתונים עוררו חשש ממשי לאסון אקולוגי שיתרחש בעקבות אובדן משאב הדגה בכינרת והפיכתו לאגם ללא דגים.

פרופ' משה גופן, שעסק במשך 32 שנה במחקרי דגים בכנרת, חלק על מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות, וציין כי איכות המים לא תשתנה ולא משנה כמה דגים יהיו בכנרת. גופן הוסיף כי הדגה נפגעה על ידי 10,000 קורמורנים השוהים בכנרת, שבמשך חודשיים טורפים 200 טון של דגים.

ד"ר אורן סונין מאגף הדיג במשרד החקלאות הציג עמדה הפוכה לעמדת משרדו. לדבריו, משרד החקלאות לא עשה את כל המאמצים למנוע את השבתת הדיג בכנרת. ''לעיתים המשרד אף עשה נזק. אנחנו לא עושים מחקרים בכנרת כבר שני עשורים ואני חושב שצריך לשלוח אותנו לעשות שיעורי בית כדי שנבין בעצמנו מה קורה בכנרת".

עוד טוען ד''ר סונין כי לצורך הצלת הכנרת לא היה צורך בהחלטת הממשלה על הסגירה, אלא בדבר הרבה יותר פשוט-תקציב לסירה שתשייט בכינרת ותגרש את העופות המזיקים. לדבריו, הדבר לא נעשה סתם: "ראוי שתתבצע בדיקה מקיפה ומעמיקה כיצד קרה שמשרד החקלאות היה שותף בתכנון ובמימון גירוש הקורמורנים מעמק בית שאן אל תוך הכינרת והפיכתה למרכז האכלה לעופות מזיקים אלה, אשר מספרם הולך וגדל מדי שנה".

חברי הכנסת אורלי לוי וציון פיניאן הביעו תמיכה בדייגים וח"כ לוי, שהציגה מסמכים הסותרים את עמדת משרד החקלאות אמרה כי צריך לדאוג גם לפרנסת הדייגים. "יכול להיות שיש פה קונספירציה להעדפת דגי הבריכות כדי לקבור קבורת חמור את הדגים של הכנרת.'' אמר ח"כ פיניאן

נציגי משרד החקלאות הבהירו כי בשלב זה לא יחודשו רשיונות הדיג שתוקפם ניתן לשנה. היו"ר שאמה-הכהן אמר כי במצב כזה מייתר משרד החקלאות את הצורך בתקנות, ולכן קרא למשרד להנפיק רישיונות זמניים. "אם לא יונפקו רישיונות זמניים התקנות לא יעלו יותר לדיון בוועדה. לא אתן יד לפגיעה בפרנסה של עשרות משפחות". אמר שאמה-הכהן. משרד החקלאות יחזיר לוועדה את תשובתו בתוך 3 ימים.