הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שנת 2010: זינוק של למעלה מ 45% בהיקף נזקי הטבע בחקלאות


השנה האחרונה התאפיינה בתופעות חסרות תקדים של חורף וקיץ חמים בצורה חריגה ולעומתם סופה חסרת תקדים בדצמבר המעידים על אקלים חריג וקיצוני אליהם חייבים החקלאים להיערך. חברת קנט שילמה למגדלים 170 מליון ש''ח בגין נזקים בחקלאות

מערכת פורטל החקלאות  16-1-2011


אם עד עכשיו חשבנו שמזג האוויר השתגע לחלוטין, היום אנו מקבלים לכך גושפנקא רשמית. מסיכום היקף נזקי הטבע שנגרמו לענפי החקלאות השונים בשנת 2010 עולה כי בשנה האחרונה חל זינוק של כ-45% בהיקף הנזקים לעומת שנת 2009.

על פי סיכום שנערך בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בשנת 2010 תופעות הטבע השונות גרמו לנזקים בגובה של למעלה מ-170 מיליון ₪ לחקלאות בענפים השונים, לעומת כ-118 מיליון ₪ בשנת 2009.

המגמה הבולטת - נזקי החום

על פי כל הסטטיסטיקות, השנה האחרונה הייתה החמה ביותר שנמדדה בישראל מאז ומעולם, והדבר לא פסח על הגידולים השונים. לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, אם בשנים הקודמות עיקר הנזקים לגידולים נבע מפגיעות החורף השונות, הרי שבשנה האחרונה היינו עדים לפגיעה חסרת תקדים שנבעה כתוצאה מהחורף החם ומגלי החום שהתרחשו בקיץ. לדבריו, פגיעות החום, גם בחורף וגם בקיץ, מעידות על השינויים האקלימיים העוברים על כדור הארץ ועל החקלאים להיערך לכך בהתאם.

על פי נתוני קנט, החורף החם בשנה האחרונה גרם לחוסר יבול שהסב למגדלי הפירות נזק של כ-27 מליון ₪. גלי החום בקיץ הביאו לפגיעות שונות בגידולים בהיקף של כ-30 מליון ₪.

בסיום השנה הגיע מזג אוויר סוער שהתבטא בסופה חסרת תקדים מלווה בברד, שהתרחשה באמצע דצמבר ושהביאה עימה רוחות במהירויות שעלו על 100 קמ"ש, גרמה לנזקים בהיקף של כ-55 מליון ₪.

פירות : נזקים של כ- 50 מיליון ₪
מסיכום הנתונים עולה כי היקף הנזקים לפירות עומד על כ- 50 מיליון ₪. מירב הנזק נגרם כתוצאה מחוסר יבול בפירות הנשירים הזקוקים למנות קור במהלך החורף כדי להניב יבולים טובים. הנזק שנגרם למגדלים, מוסרים מקנט, הוא גם הסיבה לעלייה החדה שהורגשה במחירי פירות הקיץ: משמש, אפרסק, נקטרינה, שזיף ודובדבן. בנוסף היינו עדים לנזקים באגסים שנפגעו השנה גם ממחלת החרכון שתקפה מטעים רבים באופן חמור. גל החום הכבד בחודש יוני לא פסח גם על גידולי הענבים והתפוחים.

ירקות : נזקים של כ-50 מיליון ₪
ענף הירקות ספג גם הוא נזקים גדולים שהיקפם עומד על כ- 50 מיליון ₪. מרבית הנזקים נגרמו לתפוחי אדמה, עגבניות, פלפלים, מלפפונים ואבטיחים וגידולי ירקות נוספים. הנזקים הגדולים אירעו בסופת דצמבר שפגעה בבתי צמיחה רבים, ירקות הגדלים בשטח פתוח ובעיקר בשטחים רבים של תפוחי אדמה. בנוסף לאלו ספגו הירקות נזקים חמורים מהחום שהתבטאו בחוסר פרי בעגבניות מלפפונים ופלפל.

גידולי הפלחה : נזקים של כ- 30 מיליון ₪
לגידולי הפלחה נגרם נזק מהותי, בעיקר בדרום. החורף החם ומיעוט גשמים גרמו לפגיעה קשה בהיקף התוצרת וליבול נמוך. עיקר הנזק נגרם לחקלאים בדרום שפוצו לראשונה על אובדן ההכנסה, בפוליסה החדשנית שהשיקה החברה בדצמבר האחרון (2009), בסכום כולל של כ- 20 מיליון ₪.

ענפי החי השונים : נזקים של כ- 23 מיליון ₪
עוד עולה מסיכום נתוני החברה כי נזקים בהיקף כולל של 23 מיליון ₪ נגרמו לענפי החי השונים. ענף הלול ניזוק בהיקף גדול של למעלה מ- 16 מיליון ₪ כתוצאה ממחלות הברונכיטיס והאינפלואנזה שגרמו לתמותה בהיקף נרחב. ענף המדגה ניזוק בעיקר כתוצאה מוירוס שתקף את דגי הבורי והאמנון באזור עמק בית שאן.

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ - 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.