הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עד מתי תוזרם בוצת השפד''ן לים?


על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בוצת השפד''ן - מכון טיהור השפכים היחיד בישראל שמזרים בוצה לים, היא המזהם העיקרי של הים התיכון. בבוצה קיימות מתכות כבדות שעלולות להיקלט בגופם של אורגניזמים ימיים שונים ובכך לגרום לפגיעה בשרשרת המזון בים התיכון ובתושבים הדרים לחופיו

מערכת פורטל החקלאות  17-1-2011


הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לסביבה ובריאות, בראשות חבר הכנסת דר' דב חנין, תדון היום (ב') בהמשך הזרמת הבוצה מהשפד"ן לים התיכון.

לקראת הדיון, הוכן מסמך מידע מקיף, על ידי אורי טל-ספירו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת.

על פי מסמך המידע, מדי יום מוזרמים לשפד"ן כ-360,000 מ"ק של שפכים מכ-20 רשויות מקומיות שבהן יותר מ-2 מיליון תושבים. 90% משפכים אלו הם שפכים ביתיים ו-10% הם שפכים תעשייתיים.

מי השפכים מטוהרים בשפד"ן והופכים, בתום תהליך של כשישה חודשים, למי קולחין. לאחר מכן הם מוזרמים להשקיה בשטחי חקלאות בנגב. בתום תהליך טיהור השפכים והפרדת הקולחין, נוצרת בוצה – חומר אורגני מוצק. מקור הבוצה הוא במוצקים השוקעים בתהליך הטיפול בשפכים ובמיקרו-אורגניזמים שפירקו את החומר האורגני שבהם.

בשל הימצאותם של פתוגנים ומזהמים, בוצה עלולה לגרום למפגעים סביבתיים. מכון טיהור השפכים היחיד בישראל שמזרים בוצה לים התיכון הוא השפד"ן. הבוצה מוזרמת באמצעות צינור שאורכו 11 ק"מ. נקודת השפיכה של הצינור היא בים, כ-5 ק"מ מהחוף, מול חוף פלמחים, ובעומק של 38 מטר. כ-14,000 מ"ק בוצה (בריכוז של 99.2% מים ו-0.8% חומר יבש) מוזרמים בכל יום מהשפד"ן לים התיכון. במונחים שנתיים מדובר בכ-5.7 מיליון מ"ק בוצה, שמהם כ-41,000 טונות הם חומר יבש והשאר מים.

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בוצת השפד"ן היא המזהם העיקרי של הים. בבוצה קיימות מתכות כבדות שעלולות להיקלט בגופם של אורגניזמים ימיים שונים ובכך לגרום לפגיעה בשרשרת המזון בים התיכון ובתושבים הדרים לחופיו.

קיימים שני הסדרים משפטיים/חקיקתיים עיקריים אליהם מחויבת מדינת ישראל המנוגדים ברמת העיקרון לזיהום הים על ידי הבוצה. ההסדר הראשון הינו אמנת ברצלונה ופרוטוקול "מקורות יבשתיים", לפיהם המדינות השותפות לאמנה ולפרוטוקול צריכות לעשות ככל שניתן כדי למנוע את זיהום הים התיכון ממקורות יבשתיים. ההסדר השני הינו חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, התשמ"ח-1988, האוסר הזרמת שפכים לים אלא אם כן התקבל היתר מהוועדה הבין-משרדית למתן היתרי הזרמה לים. ועדה זו, בראשות נציג השר להגנת הסביבה, קובעת מה מותר לפלוט לים ואת התנאים להוצאת היתרים לפי פרוטוקול "מקורות יבשתיים" של אמנת ברצלונה. הוועדה מחדשת מעת לעת את היתרי ההזרמה לים הניתנים לשפד"ן ואת דרישתה שיפסיק את ההזרמה לים עד מועד מסוים.

בדיון היום, תנסה הועדה ללמוד האם ישנן חלופות להזרמת בוצת השפ"דן לים וכיצד ניתן להביא לסיום את הזרמת הבוצה הזו.