הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכנסת הורתה לאיגודן להפסיק הזרמת הבוצה לים עד יוני 2012


החברה המפעילה את מכון טיהור שפכי גוש דן (שפדן), התבקשה לגבש תוכנית חירום להפסקת הזרמת הבוצה לים. יו''ר ועדת הכנסת דוב חנין: ''הבוצה הופכת איזור נרחב בים התיכון למדבר ימי, והזרמתה מפרה מחויבויות בין לאומיות של ישראל.'' הועדה דרשה מחברת איגודן לעמוד ביעד הפסקת ההזרמה של הבוצה לים בחודש יוני 2012

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  17-1-2011


ועדת הכנסת לנושא סביבה ובריאות, דרשה היום (ב') מאיגודן - איגוד ערים דן לביוב ולאיכות הסביבה, להכין תכנית חירום להפסקת הזרמת הבוצה התעשייתית לים, על פי לוח הזמנים שנקבע לה ע"י הועדה למתן היתרי הזרמת שפכים לים - יוני 2012.

ממסמך מידע מקיף שהוכן על ידי אורי טל-ספירו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי מידי יום מוזרמים לשפד"ן כ-360,000 מ"ק של שפכים מכ-20 רשויות מקומיות שבהן יותר מ-2 מיליון תושבים. מי השפכים מטוהרים בשפד"ן והופכים בתום תהליך של כשישה חודשים, למי קולחין, שמוזרמים להשקיה בשטחי חקלאות בנגב. בתום תהליך הטיהור והפרדת מי הקולחין, נוצרת הבוצה - חומר אורגני מוצק שמקורו במוצקים השוקעים בתהליך הטיפול בשפכים ובמיקרו-אורגניזמים שפירקו את החומר האורגני שבהם.

בכל שנה מוזרמים על ידי השפדן (מכון הטיהור היחיד שמזרים בוצה לים) כ-5.7 מיליון מ"ק, שמהם כ-41,000 טונות הם חומר יבש והיתר מים. בבוצה קיימות מתכות כבדות שעלולות להיקלט בגופם של אורגניזמים ימיים שונים ובכך לגרום לפגיעה בשרשרת המזון בים התיכון ובתושבים הדרים לחופיו. על פי המשרד להגנת הסביבה בוצת השפד"ן היא המזהם העיקרי של הים בישראל.

בדיון שהתקיים היום ציין מר עזר פישלר, מנכ"ל עמותת צלול, כי למרות הבטחות רבות של איגודן ולמרות שלוחות הזמנים נדחו פעמים רבות, עדיין מוזרמת הבוצה לים. לדבריו, הבוצה יוצרת מדבר תת-מימי ומהווה את אחד המזהמים המשמעותיים ביותר במזרח הים התיכון.

מר ארנון גלעדי, יו"ר איגודן, סקר את פעילות השפד"ן ואמר כי החברה מקדמת מהלך של שימוש בבוצה לדשן חקלאי ולהפקת ביוגז, אולם ציין כי לא יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו להם.

בדיון התברר גם כי איגודן קולט שפכים תעשייתיים המכילים מתכות כבדות. יו''ר הועדה ח"כ חנין דרש מאיגודן להעביר רשימה של המפעלים המזרימים חומרים שאינם אמורים להגיע לשפכים.

מר יצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה, אמר כי על איגודן חלה אחריות לגבי כל החומרים שזורמים לשפד"ן וכי עליהם לנקוט בצעדי אכיפה כלפי גורמים המפרים את החוק. ח"כ חנין אמר כי הפחתת המזהמים במקור חשובה ביותר והיא חייבת להתחיל בחצר המפעל. הוא דרש מרשות המים והמשרד להגנת הסביבה, לגבש, עד לחודש מרץ, תכנית עבודה עם לו"ז להפחתת הזרמת מתכות כבדות וחומרים שאינם אמורים לזרום למערכת השפכים העירונית.

מר רני עמיר, ראש אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה, ציין כי אזור הטלת הבוצה הינו בגודל 14 קמ"ר, ולמעשה אין בו חיים. ''השפעת הבוצה על הים דרסטית וחריפה", אמר.

"הבוצה התעשייתית גורמת לאזור נרחב בים התיכון להפוך למדבר ימי. המשך הזרמת הבוצה אינו רק מפגע סביבתי כי אם גם הפרה של המחויבויות הבינלאומיות של מדינת ישראל במסגרת אמנת ברצלונה והפרוטוקולים הנלווים לאמנה, ועל כן דרשה הוועדה לפעול גם כנגד מפעלים המזרימים מתכות כבדות למערכות הביוב המטרופוליניות וגם דרשה מאיגודן לגבש תכנית חירום לעמידה ביעד הפסקת הזרמת הבוצה לים – יוני 2012". אמר חה''כ חנין מיד לאחר ההחלטה. עוד אמר חנין, כי הוא מוטרד מהמשך הזרמת הבוצה לים שאינה עולה בקנה אחד עם אמנת ברצלונה להגנת הים התיכון והחקיקה הקיימת כיום בישראל להגנת מימי הים התיכון. מכיוון שכך, דרש ח"כ חנין מאיגודן לגבש תכנית חירום להפסקת הזרמת הבוצה לים עד יוני 2012.  כמו כן תדווח החברה לועדה כל שלושה חודשים על ההתקדמות לקראת הפסקת הזרמת הבוצה לים.