הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר מקורות: משק המים נמצא בקטסטרופה והאוצר מעכב תהליכים


מנגד טוענים באוצר, כי מקורות מנסה ליצור מסך עשן שיכסה על כשלונה בהקמת מתקן התפלה. חה''כ אמנון כהן בדיון בכנסת במשבר המים: ''לפני עשור הפסיק משרד האוצר את הקמת מתקני ההתפלה בגלל שנה אחת ברוכת גשמים. הבעיה היא שאין אחריות אישית על משרד האוצר ופקידיו, שמסתכלים רק דרך החור של הגרוש ובסוף הציבור הוא שמשלם את המחיר''

מערכת פורטל החקלאות  18-1-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, קיימה היום דיון דחוף במשבר החמור אליו נקלע משק המים בישראל.

יו"ר חברת מקורות, אלכס ויז'ניצר אמר בדיון כי משק המים נמצא בקטסטרופה, לאחר שבשנתיים האחרונות ירדו רק 70% מהתחזית הפסימית של המשקעים. בהתייחסו למאמצי ההתפלה ולהקמת מתקן ההתפלה באשדוד, אמר ויז'ניצר כי האוצר עיכב את התהליכים ומשרד הפנים אינו מאפשר ביצוע קידוחי חירום, בשל הדרישה של ועדות התכנון והבנייה להיתרים.

באשר למתקן ההתפלה באשדוד, טוען ויז'ניצר כי מדובר בויכוח על המחיר מול משרד האוצר. ''מלבד מקורות, השחקנים בשוק הן שתי משפחות בלבד. המדינה חייבת להחזיק בלפחות 20% מההתפלה, אחרת לא יהיו לנו מים''.

מנהל תחום מים ואנרגיה באגף החשב הכללי במשרד האוצר, חגי פדר, טען לעומתו כי מקורות נכשלה במשימה להקים את המתקן באשדוד ותמיד דרשה מחיר גבוה יותר ממחיר השוק. ''האשמת האוצר נועדה ליצור מסך עשן שיכסה על הכישלון של מקורות להקים מתקן התפלה'', טען פדר. הוא הוסיף כי למרות שמחיר השוק באשדוד היה 2.01 שקל לקוב נקבע למקורות מחיר טוב יותר של 2.36 שקל. רכז המים באגף התקציבים, שי הקר, ציין כי ישנו צו של בית משפט האוסר על המדינה לקדם את הפרויקט באשדוד, בשל עתירה של המפסיד במכרז הפנימי של מקורות.

יו"ר מקורות השיב ואמר כי המחיר האמיתי הוא סביב 2.5 שקל לקוב, וציין כי כל המתקנים הקיימים עובדים בטווח מחירים של 2.9-3.2 שקל לקוב. "אין דרך אחרת להציל את המשק מלבד להקים את המתקן באשדוד באופן מיידי, הסכמנו למחיר של 2.49 שקל לקוב ואנחנו מוכנים לרדת ל-2.45 שקל" אמר

ראש עיריית קריית אונו, יוסי נשרי החבר בועדה, טען כי אין כל סיבה לשלם את המחיר המופקע שהינו חסר פרופורציה לעלות המים, היות ולפי החוק המים שייכים לציבור. נשרי אף מתח ביקורת על תאגידי המים ואמר כי מרשות שמנהלת משק מים בעלות של מיליון שקל הגענו לניהול אותו משק מים ב-4.5 מיליון שקל. בתשובה לשאלה של ח"כ נחמן שי, באשר לוועדה שהקים ראש הממשלה לבחינת תאגידי המים, אמר נשרי כי היא לא התכנסה מעולם.

''האוצר ופקידיו מסתכלים רק דרך החור של הגרוש''

ח"כ אמנון כהן האשים גם הוא את האוצר במצב. "לפני עשור הפסיק משרד האוצר את הקמת מתקני ההתפלה בגלל שנה אחת ברוכת גשמים", אמר כהן. "הבעיה היא שאין אחריות אישית על משרד האוצר ופקידיו, שמסתכלים רק דרך החור של הגרוש ובסוף הציבור הוא שמשלם את המחיר".

לשאלתו של היו"ר שאמה-הכהן שביקש לדעת מה צריכה מקורות מהאוצר כדי שתוכל להתקדם בהקמת המתקן באשדוד, ענה יו"ר מקורות כי האוצר צריך להכריז על מקורות כמבצעת הפרויקט ולהגיע להסכמות בנושא המחיר, בהנחה שהחברה תוכל להתמודד עם הקשיים המשפטיים.

תמי שור, סמנכ"לית אסדרה ברשות המים, ציינה כי החורף הנוכחי גרוע יותר משני החורפים האחרונים וכי עד היום הפסיד המשק כ-150 מיליון קוב מים. לדבריה, מערכת גשם אחת בכל הארץ שקולה בערך למתקן התפלה - כ-70-80 מיליון קוב. נכון להיום 300 מיליון קוב מים מותפלים בשנה וב-2012 יהיו 400 מיליון קוב של מים מותפלים.

שור הוסיפה כי בעבר ניטרל שר התשתיות את כל הבירוקרטיה בנושא קידוחי הבצורת, ובכוונתו לעשות זאת גם השנה. "תוכנית החירום שעליה הוכרז לפני שנתיים בוצעה במלואה, ובשנתיים האחרונות חסך הציבור 100 מיליון קוב מים מהצריכה''. שור טענה כי העשירונים העליונים הם שנפגעו מהעלאת התעריפים, מאחר והם היו אלה שחסכו מים או שילמו הרבה יותר ולא העשירונים התחתונים שם המצב לא השתנה.

ח"כ אילטוב ביקש כי משרדי הממשלה יגישו תוך שבועיים הצעה לפתרון כלל הנושאים שעלו בדיון, והוסיף כי אם הנושאים לא ייפתרו הוא ישקול לבצע שינויי חקיקה. סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד התשתיות, אלכס קושניר, אמר כי הוא מקווה להשיג הסכמה מצד כל משרדי הממשלה על מנת לקבל ביום ראשון הצעת מחליטים בממשלה בדבר תוכנית חירום, שתכלול הכרעה בנושא המתקן באשדוד, הכרעה בנושא הרחבת ההתפלה, ביצוע מערכות פיתוח לחיבור מתקני ההתפלה לצנרת ותמיכה בצעדים למיתון העלאת תעריפי המים.

בכוונת הועדה להמשיך את הדיון בנושא ואף לקבוע דיון נפרד לטיפול בכל נושא תאגידי המים.