הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העצים יכולים לישון בשקט - ''משמר האילנות העירוני'' מגן עליהם


במסגרת פעילות משרד החקלאות לקידום ההגנה על עצי ישראל, מכשיר המשרד צוותי נאמני אילנות עירוניים, המשמשים כ''עיניים'' של פקיד היערות בשטח ובידיהם הכלים להגן על העצים מפני רשויות מקומיות וקבלנים שידם ''קלה על המסור''. רוצים גם אתם להקים קבוצת נאמנים ליישוב שלכם? פקיד היערות ישמח לסייע לכם

מערכת פורטל החקלאות  21-1-2011


על ה"עץ הנדיב" בוודאי שמעתם, תרומתו לאדם היא כה רבה, מיום היוולדו ועד יום מותו. אך כשחושבים על ה"עץ הנדיב", לרוב חושבים על חורשה או יער, כאשר למעשה, דווקא העץ העירוני הוא בעל יכולת הענקה מיוחדת לציבור הרחב ולסביבה. הוא סופח את הפיח, מצל על המדרכה, הוא בית לציפורים ועוד.

אז הגיע הזמן להחזיר לעצים, ובגדול. לאור תרומתם הרבה מחד, והנטייה לפגיעה בעצי העיר מאידך, משרד החקלאות מכשיר, תומך ומעודד את "משמר האילנות העירוני" - קבוצות של נאמני אילנות עירוניים שמתאגדים בערים שונות ברחבי הארץ במטרה לשמור על העצים שנמצאים בשטחיהם. רוצים גם? בהמשך הסברים.

פקיד היערות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו ליעד להגן על עצי ישראל, אשר חשיבותם ותרומתם היא רבה, ובעיר במיוחד. העצים הינם הייצור החי בעל המימדים הגדולים ביותר ובעל משך חיים הארוך ביותר. העצים מהווים זכר לעבר, סמל ההווה ותקווה לעתיד. מתוך ההבנה הזו, ומתוך הכרה בתועלות הרבות הנוספות שהעצים מעניקים לנו, מתארגנות בשנה האחרונה, בזו אחר זו, קבוצות אנשים אשר המכנה המשותף להם הוא הרצון להגן על העצים שבשטחי היישוב שלהם. נאמני אילנות קוראים להם, והם משמשים כ"עינו הפקוחה" וכ"זרועו הארוכה" של פקיד היערות בערים השונות. העצים אמנם לא יכולים לדבר, אבל כעת נאמני האילנות מדברים עבורם.

בישראל, נכון להיום, כ- 5 קבוצות של נאמני אילנות עירוניים, אך הזרוע עוד נטויה ועצים רבים ממתינים לנאמנים שיגנו עליהם בכל הארץ. הקבוצות העיקריות פעילות בתל אביב (כ- 40 נאמנים), ירושלים (כ- 30 נאמנים), כפר סבא (כ- 25 נאמנים), פתח תקווה (כ- 15 נאמנים) ופרדס חנה (כ- 10 נאמנים). משמעות התפקיד של נאמני אילנות היא להיות עירניים לנעשה בעירם בכל הקשור להגנה על עצים. היות והם תושבי העיר ומעורים בנעשה בה, ביכולתם להתריע מבעוד מועד על תכנון לכריתת עצים לא חוקית, פעילות גיזום פוגענית או כל תהליך אחר במסגרתו צפויים להיפגע עצי העיר. בניגוד לדיווחים המגיעים אל פקיד היערות לאחר מעשה, נאמני האילנות מסוגלים לדווח ולהתריע בשלבים מוקדמים יותר, ובכך למנוע פגיעה בעצים בטרם יהיה מאוחר מדי.

על מנת שידעו נאמני האילנות מה האתגרים עימם מתמודדים עצי עירם, אילו פעולות צריכות לעורר את חשדם בדבר פגיעה אפשרית בעצים, אילו עצים מוגנים ועוד, מכשירים פקידי היערות של משרד החקלאות, ישראל גלון וחגי שניר, את קבוצות נאמני האילנות ותומכים בפעילותם. פקידי היערות של משרד החקלאות נפגשים עם כל אחת מן הקבוצות ומעבירים אותן סדנה בה הם מלמדים את כל מה שעל נאמני האילנות לדעת כדי לשמור על העצים בעירם. בהמשך מקיימים ביחד סיור בשטח, על מנת ללמוד ולהכיר את העצים שבסביבת המגורים של נאמני האילנות ולבסוף הם מקבלים את "אמצעי הזיהוי" שלהם - חולצה וכובע של "משמר האילנות העירוני", ספר מגדיר עצים שהופק על ידי משרד החקלאות ואמצעי הסברה שיכולים לסייע בידם לבצע את פעולותיהם על הצד הטוב ביותר. באמצעות כלים אלו, יכולים נאמני האילנות לתפקד בשטח, לייצר מודעות לחשיבות השמירה על עצים בתוך הקהילה שלהם ולקיים קשר שוטף עם פקיד היערות, במידת הצורך.

קבוצות נאמני האילנות הוותיקות מעידות כי אכן פעילותם משפיעה על הנעשה בשטח ותורמת להגנה על העצים.

רוצים גם אתם להקים קבוצת נאמני אילנות ליישוב שלכם? אספו קבוצת חברים נלהבים ופנו אל פקיד היערות על פי הפרטים המופיעים באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר - www.moag.gov.il.

פקיד היערות ישמח לסייע, ללוות ולהדריך אתכם, כיצד להגן על עצי עירכם.