הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הגשמים המעטים גרמו לצמצום המרעה והשפעה על כלכלת ענף הבקר


המחסור במשקעים גורם לצמצום היקפי המרעה ובשלב זה מרכזים הבוקרים את עדרי הבקר בחלקות מצומצמות ומאביסים אותם במזון מוגש. חיים דיין מנכ''ל ארגון מגדלי הבקר לבשר: ''הצפייה לגשם לקראת השבוע הבא היא תקווה גדולה, אך במידה ותהיה שוב תקופה ארוכה ללא גשם, שטחי המרעה לא יוכלו להתאושש''

מערכת פורטל החקלאות  25-1-2011


מארגון אמב"ל (ארגון מגדלי בקר לבשר) נמסר, כי בשל הגשמים המועטים שירדו השנה, צפויה פגיעה כלכלית בענף הבקר במרעה. המחסור במשקעים גורם לצמצום היקפי המרעה ובשלב זה מרכזים הבוקרים את עדרי הבקר בחלקות מצומצמות ומאביסים אותם במזון מוגש. באזור הדרום השחון יותר, ממשיכים בהאבסת העדרים כבר מהקיץ, בעוד שבצפון הארץ החלו בהאבסתם לפני שבועיים. בישראל כ-2 מיליון דונם שטחי מרעה בהם רועים כ-50 אלף ראשי בקר, בצפונה ודרומה של המדינה.

חיים דיין, מנכ"ל אמב"ל אומר, כי בעונת גשמים טובה רעיית הבקר מתקיימת מאמצע דצמבר ועד אמצע חודש מאי, עם שינויים קלים בין הצפון לדרום. במצב בו הגשמים מאחרים לבוא, תקופת האבסת הבקר מתארכת והוצאת ראשי הבקר למרעה הטבעי מתעכבת. כיוון שפרק זמן האבסת הבקר ארוך יותר, בתוספת התייקרות המספוא בחודשים האחרונים, מוביל הדבר לשחיקה כלכלית בענף הבקר במרעה.

ראש בקר צורך כ-12 ק"ג מזון מוגש ביום בעלות של כ-14 ₪. עלות האכלת פרט אחד בחודש עומדת על 420 ₪ ובעדר של כ-100 פרטים 42,000 ₪, לעומת עלות כמעט אפסית לו היה הבקר מתבסס על מרעה טבעי בלבד. האבסת הבקר בחודש נוסף נאמדת בכ-20 מיליון ₪ לענף.

"הצפייה לגשם לקראת השבוע הבא היא תקווה גדולה, אך במידה ותהיה שוב תקופה ארוכה ללא גשם, שטחי המרעה לא יוכלו להתאושש. חלוקת המשקעים על פני זמן היא משתנה חשוב עבור הבוקרים. ריכוז גשמים באזור אחד בפרק זמן מסוים לא יפתור את בעיית המרעה, גשמים קלים לפרק זמן ארוך בפיזור רב על פני שטחי הארץ אלו הם גשמי הברכה עם תוצאות מרעה הטובות ביותר. אשתקד ירד הגשם הראשון בעיתויי טוב ועונת הגשמים הייתה עונה מרעה טובה". אומר דיין

לכמות המשקעים וחלוקתם יש השפעה על עיתויי הפסקת האבסת הבקר במזון מוגש, כאשר הגשמים יורדים בחלוקה נכונה הגידולים במרעה גדלים והבקר יקבל את כל צרכי המזון מן המרעה. השפעה נוספת על העיתוי הוא מזג האוויר, טמפרטורות נמוכות מעכבות את גידולי המרעה ותגרומנה להמשך האבסה במזון מוגש לפרק זמן נוסף.

עוד מוסיף דיין, כי עיתוי ירידת המשקעים והוצאת הבקר לשטחי המרעה חיונית לבריאות הבקר, וכי פיזור הבקר על פני שטח מרעה גדול ואכילת ירק טבעי, בריא יותר עבורו, מביא לתוצאות גידול טובות וירידה משמעותית של תחלואה בעדרי הבקר.

ניר בס, מנהל עדרי הבקר לבשר בקיבוץ כפר סאלד מסביר, כי המחסור בגשמים גורם לצמיחת ירק איטית במרעה, כזו שכבר נמצאת באיחור של חודשיים, דבר שעולה כסף רב שמתבטא בהאבסת הבקר בשטח. "בקיבוץ כפר סאלד יש 700 ראשי בקר במרעה, הנפרש על שטח של 14,000 דונם" אומר בס, "בנוסף לצמיחת הירק האיטית, מקשה גם העלאת המחירים במזון הגס (קש, חציר). כל זאת עקב המחסור מהביקוש הגדול בחודשיים האחרונים ברמה הארצית, שגרם למחיר המזון להכפיל את עצמו".

בס מסכם באומרו כי הוא אופטימי, "אני מקווה שהתחדשו הגשמים ויימשכו לפחות עד אפריל-מאי, אז הצמיחה תהיה טובה ומספקת לעדרים".