הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מההרים והסלעים - לבית חדש בגן הלאומי


מאות פקעות של רקפות, כלניות וחצבים הועתקו מתוואי הרכבת לירושלים לגן לאומי קסטל; מאחר שמדובר בשלב רגיש בחיי הצמח נדרשה הטמנה מהירה של הפקעות שהוצלו מעבודות התשתית המתוכננת בהריי יהודה. למשימה התגייסו 400 תלמידי תיכון ''הראל'' במבשרת ציון, שלצד פקחי ומדריכי רשות הטבע והגנים העתיקו את הפקעות לגן לאומי מוכרז - שם הצמחים יהיו מוגנים

מערכת פורטל החקלאות  26-1-2011


מבצע להצלת מאות רקפות, כלניות וחצבים, שעמדו בפני פגיעה כתוצאה מעבודות התשתית שמלוות את הקמת קו הרכבת לירושלים בהרי יהודה, הסתיים היום בגן לאומי הקסטל.
כ-400 תלמידי תיכון "הראל" במבשרת ציון, הצטרפו לפקחי ומדריכי רשות הטבע והגנים, וסייעו בהטמנת מאות הפקעות שהועתקו מהאזורים שעומדים להיפגע בשטח הגן הלאומי הקסטל, שם יהיו הפרחים מוגנים גם בעתיד.

עם תחילת העבודות על נתיב נסיעת הרכבת המהירה לירושלים, החלו פני השטח להשתנות: נסללו דרכים, הוכשרו שטחי התארגנות לכלי עבודה כבדים- כל זאת לצד העבודות להנחת המסילה עצמה. תכנון הקו לווה במחאה חריפה שהובילה רשות הטבע והגנים, לצד החברה להגנת הטבע וארגוני סביבה נוספים, וזאת סביב ההחלטה להעביר את מסילת הרכבת באזור נחל יתלה בגשר, ולא במנהרה שתמנע את הפגיעה בנחל הייחודי.

רשות הטבע והגנים הציגה חלופה שתמנע את הפגיעה, אך למרות שזו נקבעה כתוכנית ישימה, ולפי מומחים רבים אף עדיפה על פני התוכנית המקורית, החליטו וועדות התכנון לאשר את בניית הגשר.

מרגע תחילת העבודות מלווה אותן פקח של רשות הטבע והגנים ומפקח על העבודות למען לא יפגעו ערכי טבע ונוף. אחת מהנחיות רשות הטבע והגנים היא הוצאת מיני צמחים מוגנים מן השטח והעתקתם לשטח מוגן, וכך הוצאו אתמול משטחים המתוכננים לעבודות מאות פקעות של רקפות, כלניות ובצלים של חצבים שכבר החלו להעלות עלים ירוקים. מאחר שמדובר בשלב מאוד רגיש במחזור חיי הצמח, נדרשה הטמנה מהירה של הפקעות והבצלים בשטח מוגן.

העתקת גיאופיטים לקסטל- צילמה אדר סטולרולעזרת הפקח נחלצו כאמור כ- 400 תלמידי כיתות יא' מתיכון "הראל" במבשרת ציון, לצד אנשי הגן הלאומי עין חמד ומדריכי מרכז החינוך של רשות הטבע והגנים בהרי יהודה, שגם ניצלו את הפעילות על מנת לערוך טיול בגן הלאומי, בו הדריכו התלמידים עצמם את חבריהם לכיתה וסיפרו אודות הקרב על הקסטל והדרך.

אדר סטולרו, מנהלת מרכז החינוך וההסברה של רשות הטבע והגנים בהרי יהודה: "מצד אחד יש תחושת סיפוק מכך שהצלנו את ערכי הטבע, ובהעתקתם לגן לאומי מוכרז בעצם הבטחנו את עתידם. מצד שני יש תסכול בידיעה שניתן היה לתכנן את קו הרכבת החשוב הזה בצורה שתפגע פחות בטבע. אנחנו מקווים שהתלמידים שהשתתפו בפעילות היום ייזכרו את החוויה גם בעתיד- מי יודע, אולי אחד מהתלמידים היום יהיה זה שבעתיד יקבל החלטה שתמנע פגיעה מיותרת בטבע".