הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות החשמל אישרה 600 מגה וואט במתקנים סולאריים גדולים


החלטה זו היא אבן דרך נוספת בעבודת הרשות לקידום ועידוד השימוש באנרגיות מתחדשות במסגרת השגת יעדי הממשלה והחלטותיה, ובכלל זה קביעת תעריפים למתקנים בטכנולוגיה סולארית. מנהל מקרקעי ישראל פועל לשיווק קרקעות לטובת מתקנים סולאריים כדוגמת מכרז תמנע. על מנת ליצור וודאות וממשות במכרז למגישי ההצעות, קובעת הרשות מנגנון לשמירת כמות תעריפית לטובת מכרזים

מערכת פורטל החקלאות
 27-1-2011


מליאת רשות החשמל אישרה השבוע שילוב של 600 מגה וואט חשמל במתקנים תרמו סולאריים ובמתקנים פוטו וולטאיים גדולים. התעריפים שנקבעו בהחלטה זו מכירים בעלויות הכוללות לתפעול והקמה של תחנות אלו כולל שימוש בדלקים פוסיליים הנדרשים לצורך תפעולה השוטף וכחלק ממבנה התמריץ הכספי הכולל המגולם בהצעת התעריף.

ההסדר התעריפי שנקבע במסגרת החלטה זו מבטיח ליצרן בטכנולוגיה סולארית תעריף לתקופה של 20 שנה. התעריפים מתבססים על בחינה שנעשתה על ידי הצוות המקצועי ברשות, לפני ולאחר השימוע, של עלויות הקמת מתקנים סולאר תרמיים בטכנולוגיית שוקת פרבולית, בהספקים של 50 MW ו- 100 MW, המשתמשות במערכת קירור מים.

מאחר שההסדרה הנוכחית הינה תלוית כמות (עד ל-600 MW), הרשות תעניק אישור תעריף מותנה לבעלי רישיונות אך ורק בסמוך לסגירה הפיננסית ולתקופה מוגבלת, וזאת מתוך מטרה למנוע ניצול לרעה של אישור התעריף ועל מנת לבסס הליך שוויוני לקבלת אישורי תעריף.

החלטה זו היא אבן דרך נוספת בעבודת הרשות לקידום ועידוד השימוש באנרגיות מתחדשות במסגרת השגת יעדי הממשלה והחלטותיה, ובכלל זה קביעת תעריפים למתקנים בטכנולוגיה סולארית.

מנהל מקרקעי ישראל פועל לשיווק קרקעות לטובת מתקנים סולאריים כדוגמת מכרז תמנע. על מנת ליצור וודאות וממשות במכרז למגישי ההצעות, קובעת הרשות מנגנון לשמירת כמות תעריפית לטובת מכרזים.

על מנת לאפשר גיוון של טכנולוגיות ובמטרה לאזן בין זמני ההקמה של מתקנים פוטו וולטאים ומתקנים סולארים קבעה הרשות מנגנון המאפשר שילוב של מינימום 200 MW בטכנולוגיה סולאר תרמית.

ההסדרה זו מיועדת ליצרני חשמל בעלי רישיון בטכנולוגיה סולארית ובכלל זה בטכנולוגיה סולאר-תרמית המחוברים לרשת ההולכה ומוכרים את כל האנרגיה שתיוצר לספק שרות חיוני.

ההסדרה התעריפית לפי החלטה זו תחול עד להשגת כמות מותקנת של 600 מגוואט במצטבר בפריסה ארצית או עד יום 31.12.2017, לפי המוקדם מביניהם. מתוך כמות מותקנת זו 100 MW יוקצו לטובת זוכים במסגרת מכרזי קרקע ייעודיים ככל שכאלה יפורסמו על ידי מנהל מקרקעי ישראל ובכפוף להחלטת ממשלה מתאימה.

עודד אגמון, ראש אגף ההסדרה ברשות החשמל מוסר כי: "הסדרה זו משלימה שורה של הסדרות של הרשות המאפשרות שילוב של מתקנים סולאריים קטנים, בינוניים וגדולים. התעריף שנקבע מתמרץ מתקנים שיעשו שימוש מועט בדלק פוסילי ובכך גדלה תרומתם הסביבתית. הרשות רואה חשיבות רבה בגיוון הטכנולוגיות שישתלבו במערך הייצור ובהתאם לכך, נקבע מנגנון המאפשר שילוב מינימלי של 200 מגוואט לטובת טכנולוגיה סולאר-תרמית. על מנת ליישם הסדרה זו, תחל הרשות במתן רשיונות ליזמים בהתאם לעקרונות ההסדרה".