הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגוני החקלאים לח''כ שאמה: למנוע הגבלות פרסום על היין


ראשי הארגונים החקלאיים שגרו מכתב לחה''כ כרמל שאמה-הכהן לקראת הדיון מחר בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים, בו הם מבקשים למנוע את הגבלת הפרסום על היין. נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: ''עצירת הפרסום על היין היא מכת מוות לתעשיית היין בישראל ולא תקדם את מטרות החוק הראוי למניעת שכרות בני נוער''

מערכת פורטל החקלאות  30-1-2011


"הכללת היין בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים תגרום לנזק חמור ובלתי מוצדק לחקלאות ולתעשיית היין בישראל", כך אומרים ראשי הארגונים החקלאיים בישראל, בראשות נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי. במכתב ששיגרו לקראת הדיון מחר (ב') בוועדת הכלכלה אל יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דורשים ראשי הארגונים להבחין בין היין לבין הבירות ומשקאות האלכוהול הכבדים, הנצרכים על ידי בני נוער.

"תופעת השכרות הנה רעה חולה ומקוממת ויש להיאבק בה באמצעים שונים", טוענים ראשי התאחדות האיכרים בישראל, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, תנועת האיחוד החקלאי, תנועת הקיבוץ הדתי, וארגון ישובי פועלי אגודת ישראל. "עם זאת, נוסחה הנוכחי של הצעת החוק חורג באורח קיצוני מהנדרש לשם השגת תכליתה, ועלול לגרום לפגיעה קשה ביותר בחקלאות בישראל אשר אנו מניחים כי מציעי החוק לא התכוונו לה".

מטרת הצעת החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, התש"ע–2009 (עליה חתומים חברי הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב) היא להלחם במגיפת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער בישראל באמצעות החלת הגבלות הפרסום הקיימות בתחום העישון גם על פרסום ושיווק של משקאות אלכוהוליים.

לדברי נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, "85% מהיינות המופקים בארץ משווקים לשוק המקומי. משבר המים והמחסור בכוח אדם בחקלאות גרם לעקירת מאות דונמים של מטעים ולמעבר לגידול גפנים הנחשבים חסכניים במים ובכח אדם. עצירת הפרסום על היין היא מכת מוות לתעשיית היין בישראל ולא תקדם את מטרות החוק הראוי. זאת במיוחד לאור העובדה הפשוטה כי בני נוער אינם קהל היעד של תעשיית היין משום שהם צורכים משקאות אלכוהולים אחרים".

לדברי מנכ"ל המועצה לגפן היין, צחי דותן, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול מעידה כי כלל הצעירים נוהגים לשתות בירה ומשקאות אלכוהולים כבדים וכי היין אינו נמצא בין הגורמים לשכרות בני נוער. "צריך לזכור כי היין בישראל משמש בעיקר לצרכים דתיים ולאירועים חברתיים ומשפחתיים וכי צריכת היין השנתית בישראל עומדת על כ-5-6 ליטר לאדם בהשוואה ל-20 ליטר במקומות אחרים בעולם".