הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה דנה בהצעה להגביל פרסומות ושיווק משקאות אלכוהוליים


בתגובה להצעת מנכ''ל מועצת היין במשרד החקלאות ולבקשת ארגוני החקלאים להחריג את היין מתחולת החוק אמר חה''כ אורבך: ''אם נחריג את היין אז יעברו לשתות יין. החוק נועד להילחם בשכרות. אני מבין את הבעיה השיווקית, אבל אם משאירים פרצה זה אומר שלא נילחם בשכרות''

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום בהצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. ההצעה שיזמו חברי הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב - נועדה להילחם במגיפת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער בישראל, על-ידי החלת ההגבלות על פרסום הקיימות על פי חוק על מוצרי טבק לעישון גם על פרסום של משקאות אלכוהוליים.

הדיון התקיים לקראת הכנסת הצעת החוק לקריאה ראשונה, אולם לנוכח העובדה שח"כ דנון הגיש אתמול הצעה מתוקנת וכדי לאפשר לו לתאם עמדות מול משרדי הממשלה החליטה הוועדה שלא להתחיל בהצבעה על הצעת החוק, ולקיים בשלב זה רק דיון עקרוני בהצעה.

אתמול שלחו ראשי הארגונים החקלאיים מכתב לחה''כ כרמל שאמה-הכהן לקראת הדיון בהצעת החוק,  בו הם מבקשים למנוע את הגבלת הפרסום על היין, ולהבחין בין היין לבין הבירות ומשקאות האלכוהול הכבדים, הנצרכים על ידי בני נוער. "תופעת השכרות הנה רעה חולה ומקוממת ויש להיאבק בה באמצעים שונים", כתבו במכתבם ראשי התאחדות האיכרים, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, תנועת האיחוד החקלאי, תנועת הקיבוץ הדתי, וארגון ישובי פועלי אגודת ישראל "עם זאת, נוסחה הנוכחי של הצעת החוק חורג באורח קיצוני מהנדרש לשם השגת תכליתה, ועלול לגרום לפגיעה קשה ביותר בחקלאות בישראל אשר אנו מניחים כי מציעי החוק לא התכוונו לה''

מנכ"ל מועצת היין במשרד החקלאות, צחי דותן, ביקש להחריג את היין מתחולת החוק, בטענה כי "יין הוא משקה תרבותי, דתי, עם סממנים מיוחדים. לא מצאו יין אצל בני הנוער". לדברים הצטרפה גם נעמי רייש מהסוכנות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת, שאמרה כי היקבים הקטנים ומבשלות הבירה הקטנות זקוקות לפרסם את מוצריהן כדי להתפתח. היא הציעה לאמץ את כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שקובעות מגבלות כך שהפרסום לא יופנה לקטינים ולא יעשה שימוש בקטינים.

ח"כ אורבך אמר מנגד כי "אם נחריג את היין אז יעברו לשתות יין". לדבריו, החוק נועד להילחם בשכרות. "אני מבין את הבעיה השיווקית, אבל אם משאירים פרצה זה אומר שלא נילחם בשכרות", הסביר.

מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, יאיר גלר, התנגד נחרצות להחרגת היין מהחוק. "אלכוהול זה אלכוהול זה אלכוהול", אמר. "הנתונים שבידינו קובעים שאין הבדלים בין צריכת האלכוהול. אסור לבלבל את בני הנוער, המסר חייב להיות חד משמעי וכמות האלכוהול היא המרכיב הקובע". לדבריו, 25.24% מבני הנוער אמרו שהם צורכים יין, 24% שותים בירה ו-27% צורכים משקאות חריפים אחרים.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, התנגד גם הוא להחרגת היין מהחוק. "אי אפשר להעביר מסרים כפולים לבני הנוער. מצד אחד לאסור עליהם לשתות ומצד שני לאפשר את הפרסום. אם הסכנה היא בכמות האלכוהול מה זה משנה איך קוראים למשקה?"

במהלך הדיון עלתה גם מחלוקת באשר לסוגית הפיקוח. יוזם ההצעה, ח"כ דנון אמר כי לדעתו החוק צריך להיות בפיקוח של משרד הבריאות. עו"ד מרינה אוסטפלד ממשרד הבריאות ציינה כי החוק מטיל על המשרד סמכויות אכיפה בנושא הפרסומות וסמכויות פיקוח בנושא תפיסת המשקאות האלכוהוליים שעליהם לא תהייה אזהרה. לדבריה, כל מה שקשור למשקאות המיובאים נמצא בידי משרד התמ"ת ולמשרד הבריאות אין סמכות לתפוס, לבדוק או לעשות שום פעולה אכיפתית בנושא. אוסטפלד ציינה כי הנושא יעלה היום לדיון בפגישה בין מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד התמ"ת וביקשה לתת למשרדים לבדוק את ולהכריע כדי לגשר על הפער שנוצר בהצעת החוק.