הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות יוזם רפורמה בגידול החזירים בישראל


במסגרת התוכנית יותאם ממשק הגידול לדרישות איכות הסביבה, ישופרו התנאים הווטרינריים, הסביבתיים והתברואתיים, ויושם דגש מיוחד על רווחת בעלי חיים. כבר לפני 8 שנים הוקמה ועדה שמסקנותיה לא מומשו. לפני כחודש שלחה אנונימוס למשרד החקלאות מכתב המבהיר כי אם לא יותקנו התקנות בקרוב, תאלץ העמותה לפנות לבג''ץ

 1-2-2011


מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, מינה לפני מספר ימים צוות מיוחד שיגבש תוכנית לרפורמה בענף החזיריות בישראל. במסגרת התוכנית יותאם ממשק הגידול לדרישות איכות הסביבה, ישופרו התנאים הווטרינריים, הסביבתיים והתברואתיים, ויושם דגש מיוחד על רווחת בעלי חיים.

בישיבת ההתנעה נבחרו חברי הצוות והותוו עיקרי התוכנית, על פיה יותאמו החזיריות לשמירה על איכות הסביבה ובטיחות ביולוגית, יוסדרו פתרונות קצה לטיפול בפרש בעלי החיים, יקבעו תקנות בנושא רווחת בעלי החיים, תיבדק האפשרות להרחיק את אזורי הגידול מתוך הישובים למניעת מפגעי ריח ויותאמו אזורי הגידול לתקנות.

ממשרד החקלאות נמסר כי מזה מספר שנים פועל המשרד לשינוי ממשק גידול חיות משק על מנת לשפר את רווחתן. במקביל לשיפור ברווחת בעלי החיים מושגות שתי מטרות חשובות נוספות - שיפור הבטיחות הביולוגית ובריאות הציבור וצמצום המפגעים הסביבתיים.

''בשנים האחרונות נעשות רפורמות גדולות בכל ענפי גידול בעלי חיים (בקר, עופות, צאן ודגים), במסגרתן מועבר גידול בעלי החיים ממרכזי היישובים החוצה, ונבנים מבני גידול מודרניים, מרווחים, מאווררים ונקיים הרבה יותר מהמצב הקיים כיום. כמו כן, במסגרת הרפורמות ניתן מענה מקיף לדרישות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ומשרד הבריאות שתכליתן צמצום הנגיעות למחלות והעלאת רמת הבטיחות הביולוגית של מוצרים מן החי לאורך כל שרשרת הייצור והשיווק ודרישות איכות הסביבה. ''

בעמותת אנונימוס נמסר בתגובה כי ועדה שמינה משרד החקלאות סיימה כבר ב-2003 לנסח תקנות להגנת חזירים מכוח חוק צער בעלי-חיים. ''במשך 8 השנים שחלפו מאז לא נעשה דבר כדי לקדם את התקנות, חרף כל פניותינו. הקמת ועדה נוספת, והפעם ללא שיתוף נציגים מארגונים להגנת בעלי-חיים, היא ניסיון נוסף של משרד החקלאות למרוח זמן ולהתחמק מחובתו לאכוף את חוק צער בעלי-חיים.  לאחרונה שודרה חקירה סמויה של אנונימוס בכלבוטק וב-nrg ובה נחשפו חלק קטן מהעינויים שעוברים החזירים.'' לפני כחודש שלחה אנונימוס למשרד החקלאות מכתב המבהיר כי אם לא יותקנו התקנות בקרוב, תאלץ העמותה לפנות לבג"ץ.

עו"ד יוסי וולפסון, שכיהן כחבר בוועדה שגיבשה את התקנות להגנת חזירים: "ההמלצות של הוועדה היו המינימום שבמינימום. על נוסח התקנות חתומים וטרינר חקלאי, אדם שעורך ניסויים בחזירים והממונה על חוק צער בעלי-חיים במשרד החקלאות. המשרד צריך לאכוף את החוק בלי קשר לשום רפורמה, ובלי להקים עוד ועדה ועוד ועדה. הציבור, מצדו, צריך להפסיק לקנות בשר חזיר, שכרוך בהתעללות בחיות החכמות האלו שזכאיות לחיים מלאים ומאושרים".

על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל מגודלות כ- 20,000 חזירות ב- 24 חוות מגדלים. החזירות ממליטות מדי שנה כ- 180,000 - 200,000 חזירונים ואלו מועברים לשיווק בגיל חמישה חודשים, לשוק המקומי. גידול החזירים מתמקד באזור הצפון, ביישובים: אעבלין, פסוטא, מעיליא ויאסיף (ישובים לא יהודים). באזור הדרום ישנה חוות מחקר בלהב.  השירותים הווטרינריים במשרד מקיימים פיקוח על גידול החזירים במתן חיסון שנתי קבוע למחלת הפה והטלפיים במתחמי הגידול; ביקורת, מעקב ודיווח במקרים של מחלות וביקורות על בתי הנחירה (משחטות).