הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנסות מנהליים יוטלו על המתעללים בבעלי חיים במשק ובבית


משרד החקלאות מציג שורה של קנסות שנועדו להגביר את ההרתעה מפגיעה בבעלי חיים במשק ובבית. לפי ההצעה, העוברים על חוק צער בעלי חיים, ייאלצו לשלם סכומי כסף גבוהים לעבירות השונות. המשמעות: אכיפה מהירה, מרתיעה ויעילה יותר של החוק

פורטל החקלאות הישראלי  2-2-2011


משרד החקלאות ופיתוח הכפר הציג הבוקר בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ דוד רותם, שורה של קנסות מינהליים חדשים אשר מטרתם לשמש כלי לאכיפה טובה, יעילה ומרתיעה יותר של עבירות חוק צער בעלי חיים. משמעות ההצעה הנה כי מעתה יהיה קל ומהיר יותר להעניש את העוברים על חוק צער בעלי חיים, ללא הליך בבית משפט.

מתן קנסות מינהליים חוסך את הצורך בהעמדה לדין הכרוכה פעמים רבות בהליך ארוך, אשר בסופו לא תמיד העבריין בא על עונשו. באמצעות קנסות מינהליים, העובר על החוק ישלם על כך במהירות וירגיש את חומרת העבירה בכיסו.

חוק צער בעלי חיים והתקנות שהותקנו על פיו, קובעים הוראות שונות שמטרתן להגן על בעלי החיים ולמנוע פגיעה בהם. החוק מסדיר הן את תנאי ההחזקה של חיות משק והן את תנאי ההחזקה של חיות בית. משרד החקלאות פועל באופן שוטף ותמידי להתקנת תקנות חדשות עבור כל ענף חקלאי הכרוך בגידול בעלי חיים. בימים אלו עומל המשרד על סיום התקנת תקנות לגידול והחזקה של עופות, התקנת תקנות לגידול חזירים ועוד.

במסגרת הקנסות המינהליים המוצעים, ישלמו מכיסם הן מי שפגעו בחיות משק והן מי שפגעו בחיות בית.

בין הקנסות שהוגשו לאישור הוועדה:
חיות משק
מי שלא יספק לעגלים מים לשתייה ישלם 1,000 ₪ קנס לכל עגל.
הובלת בהמה פצועה או חולה ברכב - קנס של 2,000 ₪ לכל בהמה.
מי שלא ידאג לאוורור ראוי במבנה בו מוחזקים עגלים ישלם קנס של 3,500 ₪.
חיות בית
מי שלא יספק לחיית המחמד מזון ושתייה ראויים ובכמות מספקת ישלם 1,000 ₪ קנס לכל בעל חיים.
מי שלא מספק שטח מספיק לחיית המחמד ישלם 750 ₪ קנס לכל בעל חיים.
מי שמחזיק פינת ליטוף ללא מספר מספיק של מדריכים המפקחים על רווחת בעלי החיים ישלם קנס של 1,000 ₪.
ומי שיחתוך לחיית המחמד שלו אוזניים או זנב ישלם 4,000 ₪ לכל בעל חיים.

אורית נוקד, שרת החקלאות ופיתוח הכפר אמרה בעקבות פרסום ההצעות כי "התקנות החדשות יקצרו תהליכים, ימנעו בירוקרטיה משפטית מיותרת ויספקו למשרד את הכלים המתאימים להיאבק בתופעות של אכזריות כלפי בעלי חיים".

ד"ר דגנית בן דב, הממונה על פי חוק צער בעלי חיים בשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות: "מעתה יהיה קל ומהיר יותר להעניש את העוברים על חוק צער בעלי חיים, ללא הליך בבית משפט, ונבטיח ענישה ודאית דרך כיסו של המתעלל".