הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למען הדבורים: פרויקט נטיעות יגדיל את מקורות הצוף


גופים ציבוריים ורשויות ישתתפו בפרוייקט לאומי של נטיעות צופניות בהיקף של כ-500 אלף עצים בשנה, וזאת על מנת להתגבר על מחסור בשטחי מרעה לדבורים ולהגדיל את תפוקת הדבש בארץ

מערכת פורטל החקלאות  8-2-2011


יוזמה חדשה של מועצת הדבש תהפוך את פרוייקט הנטיעות הצופניות, שהחל כפיילוט בשנה שעברה ברמת הגולן, לפרוייקט לאומי ענק לנטיעות בהיקף של כחצי מיליון עצים צופניים מידי שנה, זאת על מנת להתגבר על התמעטותם של שטחי המרעה של דבורת הדבש עקב מזג האוויר השחון, החקלאות המשתנה ותהליך עיור מזורז במרכז על חשבון שטחים פתוחים.

במסגרת הפיילוט, בשיתוף קק"ל וארגון מגדלי הבקר, ניטעו לפני כשנה שטחי צל לבקר ולצאן בעצים צופניים בשטח של 170 דונם, והוא הפך להצלחה גדולה. בעקבות זאת נשלחה פניה והוחל במו"מ עם מספר רב של גופים ציבוריים, במטרה לשלב עצים צופניים בנטיעות בשטחים פתוחים, ביניהם כביש 6, חברת הדרכים הלאומית, צה"ל עיר הבה"דים, עיריות ומועצות אזוריות ועוד. עצים אלה, מעבר להיותם מניבי צוף בהיקפים גבוהים, אף משתלבים עם תועלות נוספות כגון: ייעור, יער מסחרי, גינון, צל, נוף וסביבה ועוד. מכאן נולד הרעיון לשיתוף פעולה עם גורמים וגופים רלוונטיים לנטיעות צופניות.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: "מועצת הדבש פועלת בימים אלו למימוש תוכנית יעד רב-שנתית לנטיעות צמחים צופניים, במטרה להביא לכך שבתוך מספר שנים תפוקת הדבש תספק את הביקוש המקומי המסתכם
בכ- 3,500 טון לשנה. במסגרת התוכנית יבוצעו נטיעות בהיקף של כחצי מיליון שתילים צופניים מדי שנה, בשיתוף קק"ל. פרויקט זה חשוב לא רק להעשרת הפוטנציאל הצופני אלא גם להגדלת הפוטנציאל של האבקת הגידולים החקלאיים מהטבע".

פרויקט הנטיעות הצופניות יועיל להגדלת פוטנציאל הצוף, בשיעור של 25% באמצעות נטיעה של צמחים צופניים בהיקף של כ- 20,000 דונם (500,000 עצים) לשנה, ב-5 השנים הבאות. העצים הצופניים אשר את נטיעתם מקדמים במועצת הדבש הם אקליפטוס, חרוב, שיזף ועוד.

השנה אף תורחב הנטיעה בגולן, והיא תכלול כ-200 דונם נטיעה בחלקות מרעה ועוד כ-100 דונם, חידוש יער קק"ל. ילדי הגולן יוזמנו לנטוע עצים ויקבלו במהלך הנטיעה מנה אישית של דבש וגם חומר חינוכי באמצעות סרטי הדרכה של מועצת הדבש, וכך ייחשפו לחשיבות הדבורים בעולמנו.