הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טורקיה וישראל - הכל דבש!


כ-100 דבוראים ואנשי מקצוע מטורקיה השתתפו בכנס מקצועי משותף לגידול דבורים, שהתקיים בקיבוץ כפר מנחם. הכנס הינו חלק ממכלול שיתופי פעולה מדעיים וכלכליים שהונחו בבסיסו של הסכם שיתוף הפעולה שנחתם לפני כשנה בין טורקיה לישראל

מערכת פורטל החקלאות  8-2-2011


3 ימים של דיונים, סיורים, החלפת מידע והרחבת שיתופי פעולה מדעיים ומקצועיים בנושא מחקר, גידול, איכות ובטיחות של מוצרי הכוורת עמדו במרכזו של הכנס המקצועי השני המשותף לדבוראי ישראל וטורקיה שהתקיים בקיבוץ כפר מנחם. הכנס התקיים זו הפעם השנייה, ביוזמת משרד החקלאות ומועצת הדבש ובשיתוף המשרד לפיתוח אזורי, משרד החוץ וארגון מגדלי הדבורים.

את דברי הפתיחה נשא השר לשיתוף פעולה איזורי מר סילבן שלום "הכנס חשוב להמשך תהליך שיתוף הפעולה בין שני העמים ואני מקווה שהם יצרו את הגשר שהפוליטיקאים לא מצליחים ליצור. לדבורים אין גבולות, הן יכולות לעבור ממקום למקום, כך גם בענף הדבש, שיתופי פעולה פוריים בענף נוצרו גם עם שכנינו הפלשתינאים, המצרים והירדנים."

טורקיה היא אחת היצרניות העיקריות של דבש בעולם, והייצור השנתי בה נאמד בכ- 80 אלף טון דבש בשנה. בטורקיה כ- 140,000 מגדלים, כאשר 50,000 מתוכם מגדלים מקצועיים. יש לציין כי לטורקים חיבה יתרה לדבש וצריכת הדבש שלהם כ-1 ק"ג דבש לנפש בשנה. ההיקף הכספי של ענף הדבש בישראל נאמד בכ-100 מיליון ש"ח. 450 מגדלים מייצרים מידי שנה כ-3,000 טון דבש ב-100,000 מכוורות, צריכת הדבש של הישראלים, לעומת הטורקים היא כ1/2 ק"ג דבש לנפש בשנה. הטכנולוגיה בישראל בתחומי גידול דבורים, האבקה וייצור דבש היא מהמתקדמות בעולם.

הכנס הינו חלק ממכלול שיתופי פעולה מדעיים וכלכליים שהונחו בבסיסו של הסכם שיתוף הפעולה שנחתם לפני כשנה בין טורקיה לישראל. מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, אומר כי לאחר הצלחתו של הכנס הקודם, שהתקיים בשנה שעברה באנטליה, והביא להכרה בחשיבותו של שיתוף פעולה אזורי, הוחלט לארח השנה את הכנס בישראל, ולהפגיש בין כל העוסקים בענף גידול הדבורים משתי המדינות: דבוראים, חוקרים, עמיתים, מדריכים, רופאים וטרינריים, יצרני ציוד ומשווקי דבש ומוצרי מכוורת. ''מטרתו לשפר את התפוקה, האיכות והבטיחות של מוצרי המכוורת לטובת הצרכנים ולשפר את ההתמודדות עם הבעיות האזוריות בענף מתוך הכרה בחשיבות ובתרומה הרבה של הדבורים לחקלאות האזור.''