הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המים לירושלים יעברו תחת מרבדים של יערות ירוקים


מערכת המים החדשה תיצור גמישות תפעולית באספקת המים ותאפשר צמצום בשאיבה מקידוחים באזור ההר. כמו כן תביא לשיפור באמינות אספקת המים לצרכנים. עם השלמת בנית קו המים החמישי לירושלים יבוצע חיבור למתקני ההתפלה שלאורך רצועת החוף. המערכת תקלוט את המים המותפלים ותעבירם לירושלים

מערכת פורטל החקלאות  8-2-2011


"קרן קימת לישראל שותפה למפעל גדול של הבטחת אספקת מים בעשרות השנים הקרובות לירושלים תוך שמירה על הטבע, היערות ואיכות הסביבה". כך אמר אתמול (ב') מנהל מרחב מרכז בקק"ל, אילן בארי, בטקס נטיעות משותף שקיימו קרן קימת לישראל ו"מקורות" ביער הנשיא שבמבואות ירושלים.

טקס הנטיעות מסמל את השלמת השלב הראשון של עבודות השיקום הנופי בעקבות עבודות חציבת והנחת קו המים החמישי לירושלים.  בטקס נכחו כ-150 נציגי ועובדי מקורות וקק"ל ששתלו כ-200 שתילים חדשים ביער. בתזמון מדויק לקראת סוף הנטיעות, נפתחו ארובות השמים וגשם וברד ירדו והשקו את השתילים הרכים.

שיתוף הפעולה בין קק"ל לבין "מקורות" נפרס לאורך שנים רבות. לפני כ-18 שנה, כאשר הונח קו המים הרביעי לירושלים שעבר גם כן ביערות קק"ל, בוצעו עבודות התשתיות תוך שמירה על הטבע והיערות.

בחודשים האחרונים קידמה "מקורות" בשיתוף קרן קימת לישראל את פרויקט "המערכת החמישית לירושלים" באזור יער הנשיא שבמבואות ירושלים. במסגרת פעילותה ובסיוע קק"ל, מקפידה "מקורות" לשמור על איכות הסביבה. חלק ניכר מהתוואי עובר בתחום מקרקעי ייעור המצויים בניהולה של קק"ל. אזורים אלו רגישים מבחינה נופית ואקולוגית ולכן, על מנת למזער ככל שניתן את הפגיעה בסביבה, ערכה "מקורות" סקר אקולוגי בתוואי הקו שמטרתו זיהוי צמחים נדירים, העתקתם ושמירתם בבית גידול מיוחד בתקופת העבודות והשבתם למקומם. זאת במסגרת עבודות השיקום הנופי בתוואי הקו.

לאורך כל הפרויקט, מקיימת "מקורות" שיתוף פעולה רציף עם קק"ל. מדובר בפרויקט מורכב הכולל כריתה של עצי יער שאינם ברי העתקה, של עצים המוגנים על פי חוק אשר שתילתם חזרה ביערות קק"ל מחייבת טיפול אינטנסיבי ותחזוקה שוטפת. על מנת לשמור על הסביבה, העבודות, שיתפרסו על פני מספר שנים, יחולקו לשלבים כאשר בכל שלב יטפלו בשטח מסוים מתחילתו ועד סופו: תחילה ייכרתו או יועתקו עצים ברי העתקה, יבוצעו עבודות התשתיות לשם חציבת והנחת קו המים החמישי ומיד לאחריו קק"ל תבצע עבודות שיקום נופי במהלכם תשתול עשרות אלפי שתילים ועצים חדשים על פני כ-230 דונם.

חציבת קו המים החמישי לירושלים

הגידול המתמשך באוכלוסיית ירושלים וסביבתה הוביל למצב בו מערכות אספקת המים לעיר הבירה מתקרבות למיצוי, הצפוי להתרחש בשנים הקרובות. במטרה למנוע בעיה של מחסור במים באזור, תוכנן קו מים נוסף לירושלים בקוטר של ''100, המכונה "הקו החמישי לירושלים".

פרויקט "המערכת החמישית לירושלים" אושר בוועדה לתשתיות לאומיות כמפעל תשתית לאומי. עובדה זו משקפת את חשיבותו המכרעת של הפרויקט, עבור אספקת מים לא רק לירושלים עצמה, אלא גם לישובים הסמוכים לה, למפעלים שכנים ולרשות הפלסטינית (בהתאם להסכמים מדיניים).

הפרויקט הינו מהגדולים והמורכבים ביותר שניצבה בפניהם חברת שחמ מקורות ביצוע. עלותו הכוללת מוערכת ב-2.5 מיליארד שקלים והוא צפוי לספק מענה מלא לירושלים עד שנת 2065. בשנה זו צפויה הצריכה באזור לעלות ל-1.65 מיליון מ"ק ביום, לעומת צריכה בהווה של כ-340 אלף מ"ק ביום.

מערכת המים החדשה תיצור גמישות תפעולית באספקת המים ותאפשר צמצום בשאיבה מקידוחים באזור ההר. כמו כן תביא המערכת לשיפור באמינות אספקת המים לצרכנים. עם השלמת בנית המערכת יבוצע חיבור למתקני ההתפלה שלאורך רצועת החוף. המערכת תקלוט את המים המותפלים ותעבירם לירושלים.