הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוסכים ומרוויחים - המהפכה הסביבתית בקיבוצים


למרות שתושבי הקיבוצים מהווים כ-2% מאוכלוסיית ישראל, הם צורכים כ-10% מסך צריכת החשמל. שיתוף פעולה של הקיבוצים עם חברת חשמל הושק היום בכנס על דרכי חיסכון באנרגיה. היעד - חיסכון של מאות אלפים לקיבוץ, מאות שקלים למשפחה

מערכת פורטל החקלאות  9-2-2011


"חוסכים חשמל - חוסכים כסף" נבחר כסלוגן שילווה שיתוף פעולה בין חברת החשמל והתנועה הקיבוצית, אשר מטרתו חיסכון צריכת אנרגיה וחיסכון כספי ברמת החבר והמשפחה והקיבוץ. למרות שתושבי הקיבוצים מהווים כ-2% מאוכלוסיית ישראל, הם צורכים כ-10% מסך צריכת החשמל.

אתמול (ג') הושק שיתוף הפעולה בכנס ארצי שנערך בסמינר אפעל, בו הסבירו מומחי חברת החשמל על דרכים מעשיות לחיסכון בצריכת אנרגיה, שעשוי להגיע לחסכון במאות אלפי שקלים לקיבוץ.

איתמר שוויקה (ברקאי), מאגף הכלכלה במטה התנועה: "כל חבר קיבוץ, ובוודאי מי שעוסק בתחום הכלכלי, יודע שיש הרבה מקומות שבהם ניתן להתייעל ולחסוך, הן בבתי החברים והן בשירותים המוניציפאליים. המניע שלנו כלכלי - רצון לסייע לקיבוצים לחסוך בכסף ובאנרגיה, אך גם חברתי והוא נובע מתפיסת עולם הדוגלת בצניעות, מניעת בזבוז וצריכה נבונה. מהלכי ההתייעלות שנכיר עתידים להביא עמם חיסכון כספי גדול ברמת הקיבוץ והצרכן היחיד".

קיבוץ כלקוח עסקי

הקיבוצים מצויים בטיפולה של חטיבת הלקוחות בחברת החשמל אשר מטפלת בכ-2,000 הלקוחות הגדולים במשק. רות גרנט-פורת, מנהלת מחלקת לקוחות עסקיים ופיתוח שווקים, מספרת שבחודשים האחרונים ערכו מומחי חברת חשמל סקר בו זיהו את הצרכים, הציפיות והמאפיינים הייחודיים לקיבוץ, כמו גם את הבעיות והאתגרים. "זיהינו שלושה קהלי מטרה עיקריים: האחד הוא הקיבוץ כארגון, אשר מנהל מתקנים משותפים כגון מטבח, מכבסה, מערכת חימום מים, בריכת שחייה, תאורה וכד'; הקהל השני הם החברים והתושבים; והשלישי הוא מפעלי התעשייה, שבהם לא נעסוק בכנס. היעד המרכזי של הכנס הוא הנעת תהליך של התייעלות אנרגטית בקיבוץ כארגון. סקר שעשינו הראה דרכי חיסכון רבות, "בזכות" מערכות מיושנות ולא יעילות, ומתקנים זוללי אנרגיה שהגיע העת להחליפם".

תשומת לב לצרכן הביתי

ברמת הצרכן הביתי בקיבוץ מדובר בשינוי של ממש, כפי שמציין ישראל מובשוביץ, מנהל אגף השיווק בחברת החשמל. "מכיוון שחברי קיבוצים אינם מקבלים מאיתנו חשבון חשמל אישי, הם לא נחשפו עד היום למסרים הללו. בעזרת אנשי קשר נתחיל להפיץ גם בקיבוצים את הצרופות שנשלחות לכל צרכני החשמל בארץ, וכן צרופות קודמות שהם לא נחשפו אליהן. המטרה היא לסייע לחברים להשתמש בחשמל בצורה יעילה וחסכונית".

יעקב גלמן, מנהל יחידת הלקוחות העסקיים במחוז הצפון מעריך שקיבוץ שייכנס ברצינות לתהליך יכול להגיע לחיסכון של עד מאות אלפי שקלים. אך כדי שזה יצליח, נדרשת מחויבות אמיתית של מנהלי הקיבוץ, קביעת יעדים ומשימות, מינוי אחראים, הקצאת משימות ובקרה מתמדת. "לקיבוץ יש פוטנציאל עצום להתייעלות ולחיסכון. ישנם תחומים שבהם הקיבוצים מפגרים אחרי המגזר העירוני, כמו בשימוש בתאורה חסכונית או בדודי שמש. אני ממליץ מאד לכל קיבוץ שרוצה לקצץ בהוצאות לבדוק את עצמו וליזום בעזרתנו תהליך התייעלות אנרגטית".