הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מניו זילנד לישראל - עץ עגבניות


לקראת ועידת החקלאות הבינלאומית ''אגרו משוב ה-21'' חושף מו''פ רמת נגב עגבניה שגדלה על עצים. מהרי האנדים דרך ניו זילנד ועד לישראל - הכירו את העגבניה החדשה במטבח הישראלי

מערכת פורטל החקלאות  13-2-2011


חוקרי מו"פ (מכון מחקר ופיתוח) רמת נגב שוקדים בימים אלו על ניסוי שנועד לאפשר גידול מסחרי במה שהיה עד היום נחלתם של מספר בעלי גינות פרטיות – עץ עגבניות.

מקורו של העץ בהרי האנדים והוא נחשב ללהיט מסחרי בניו זילנד ובמדינות דרום אמריקה. העץ שייך למשפחת הסלוניים והוא צומח עד לגובה של שישה מטרים. לצורך הגידול החקלאי המסחרי שומרים בדרך כלל על גובה אחיד של כ- 2.5 מטרים.

החוקר שבתאי כהן מתחנת הניסיונות במו"פ רמת נגב אומר כי לעגבנייה שגדלה על העץ יש טעם מתוק עדין שמזכיר מעט את פרי הגויאבה, צורתה של העגבנייה שונה מהצורה המוכרת והשגרתית בן היתר גם מבחינת אורכה של העגבנייה.

עץ העגבניות מכונה בשם הניו זילנדי "תמריליו" ויש לו מספר זנים של פרי העגבנייה, לכל זן צבע שונה – מצהוב ועד לסגול וגם כמובן הצבע האדום המוכר. לעגבניה יש ריכוז גבוה של ויטמין C וויטמין A וניתן לאכול אותה כפרי טרי ישר מהעץ או להשתמש בה לבישול ומאכל בדומה לכל עגבנייה אחרת.

צוות המו"פ מציין כי לעץ העגבניות יש יתרון עבור החקלאי הישראלי בשל כוח האדם הנדרש עבור גידולו וכן פוטנציאל הייצוא הגדול שלו בשל הפופולאריות שיש ל"תמריליו" בחו"ל.

החוקר שבתאי כהן מוסיף עוד, כי בימים אלו ממש נמצא בעיצומו ניסוי שנועד לבחון את הדרך הטובה והנכונה לגדל את התמריליו בארץ באופן מסחרי וכן את האפשרות להשקיית הצמח במים מליחים. עם השלמת הניסוי ניתן יהיה להתחיל בגידול מסחרי של העץ בישראל. לפי ההערכות הקיימות על כל דונם ניתן יהיה לנטוע בין 100 ל- 200 עצים, כאשר יכולת ההנבטה של עץ מוערכת בכ-60 ק"ג פרי. הזמן הדרוש להנבטת פרי בכמות מסחרית בכל עץ עומד על כשנתיים מיום נטיעתו.

עץ העגבניות, כמו גם פיתוחים נוספים וחדשניים של מו"פ רמת נגב יוצגו בתערוכה החקלאית הבינלאומית "אגרו משוב ה – 21".

התערוכה החקלאית הבינלאומית, אגרו משוב ה-21, תתקיים ב 02 וב 03 במרץ 2011, בגני התערוכה בתל אביב. בתערוכה צפויים להציג כ 200 חברות מהארץ ומחו"ל את מיטב הפיתוחים החדשים שבעולם החקלאות. לצד המציגים בתערוכה יתקיימו כנסים עיוניים בצל משבר המזון העולמי ההולך וגובר והפתרונות החקלאיים להתמודדות איתו, בהשתתפות שרי ממשלה, שרי חקלאות ממדינות שונות, אנשי משק בכירים, שגרירים ממדינות שונות ומנהלי חברות מחו"ל.