הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השבתת הדיג בכנרת תאושר לאחר הסדרת פיצוי לדייגים


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות להשבתת הדיג בכנרת מה-15 באפריל השנה ולמשך 4 חודשים בלבד. יו''ר הועדה ביקש לדון בנושא מחדש ואמר כי לא יאשר את התקנות עד שנושא הפיצוי לא יובהר סופית

מערכת פורטל החקלאות  15-2-2011


משרד החקלאות ופיתוח הכפר הציג היום (ג') את מסקנות ועדת המומחים לעניין השבתת הדיג בכנרת בוועדת הכלכלה של הכנסת. תמצית המסקנות, אשר ברוחן הגיש משרד החקלאות את תקנות הדיג לאישור הוועדה: השבתת הדיג בכנרת בתקופת התרבות הדגה, החל ב- 15.4.2011 למשך 4 חודשים, עד ל- 15.8.2011. במסגרת ההשבתה תיאסר כל פעילות דיג בכל הכנרת, בנהר הירדן בקטע הנשפך לכנרת, ובכל הנחלים הנשפכים לכנרת.

החל מתחילת מועד ההשבתה, יפעיל משרד החקלאות ופיתוח הכפר מערך פיקוח ואכיפה מתוגבר, שיפעל לעצור כל פעילות דיג לא חוקית. אדם שידוג בכנרת במהלך תקופת ההשבתה, יהא צפוי לעונשים הקבועים בחוק, לרבות קנס מינהלי של 1,000 ₪ ותפיסת ציוד הדיג והספינה, בגין דיג ללא רישיון. יש לציין, כי החלטת הממשלה בעניין תמיכה בדייגים בתקופת ההשבתה נותרת בעינה.

בדיון בוועדה אושרו התקנות שהציג משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בכפוף למציאת פתרון לתמיכה בדייגים שלא ניהלו ספרים. הוועדה תקיים דיון נוסף כדי לוודא סוגיה זו. משרד החקלאות יאריך את הרישיונות הדיג שניתנו לדייגים עד לאמצע אפריל, וכן ממחצית השנייה של אוגוסט.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "המשך הדיג בכנרת יביא לנזק בלתי הפיך שכולנו נצטער עליו. הכנרת היא אחד הנכסים החשובים של כלל הציבור. אימוץ מסקנות המומחים הוא אינטרס סביבתי ולאומי, ואני מקווה שנגיע להסכמות בעניין עם ועדת הכלכלה, תוך מציאת פתרון הולם לפרנסת הדייגים".

כזכור, בהמשך לדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה לפני כחודש וחצי, בתחילת חודש ינואר השנה, מינה מנכ"ל משרדי ועדת מומחים, בראשותם של פרופ' יובל אשדת, המדען הראשי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר וד"ר ישעיהו בר אור, סמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה. תפקיד הוועדה היה להכריע בשאלה המדעית באשר למצבה האקולוגי של הכנרת, והנזק הצפוי לאיכות המים ולמשאב הדגה. לבד משני המדענים, צורפו לוועדה גם ד"ר דני גולני מהאוניברסיטה העברית, פרופ' שנאן הרפז ממינהל המחקר החקלאי (וולקני), ד"ר מנחם גורן מאוניברסיטת ת"א, ד"ר עמוס טנדלר ממלח"י, ד"ר נועם לידר מרשות הטבע והגנים, פרופ' גדי קציר מאוניברסיטת חיפה ופרופ' שמשון בלקין מהאוניברסיטה העברית.

הוועדה התכנסה לדיון במשך שלוש ישיבות, דנה במכלול הגורמים המשפיעים ומושפעים מקיומו של דיג בכנרת, והתמקדה בהשלכות וההיבטים של ההיקפים ואופי הדיג בכנרת על איכות מי הכנרת והמגוון הביולוגי של האגם. במהלך ישיבתה השנייה זימנה הועדה ארבעה מרואיינים שהיו מעורבים בהליך קבלת ההחלטות בנושא בעבר: חיים אנג'וני, מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, פרופ' משה גופן, מנהל בדימוס של המעבדה לחקר הכנרת, ד"ר תמר זוהרי, מנהלת המעבדה לחקר הכנרת וד"ר אורן סונין, מאגף הדיג של משרד החקלאות.

הועדה גיבשה את המלצותיה על בסיס מיטב הידע המדעי הקיים בידי חבריה, ויחד עם זאת הדגישה כי, הליך קבלת החלטות הוועדה הושפע ממחסור משמעותי בידע ובנתונים שיאפשרו קבלת מסקנות מדויקות ומהימנות מדעית בנושא השפעת הדיג על המגוון הביולוגי ואיכות המים בכנרת.

סיכום והמלצות הוועדה:

1. לאסור את הדיג בכנרת בתקופת ההתרבות של הדגה, ממחצית אפריל עד מחצית אוגוסט של כל שנה.

2. להקטין באמצעים בלתי-פוגעניים את נוכחות הקורמורנים בסביבת האגם (במשך החורף).

3. להתנות את פעולות הדיג העושות שימוש ברשתות עמידה, ברשתות בעלות קוטר "עין" של 80 מ"מ ומעלה. יש להקפיד על האורך והשטח הכולל של הרשתות, לפי קביעת אגף הדיג, כדי למנוע דיג יתר. זאת, לרבות אכיפה אפקטיבית.

4. לנקוט יד תקיפה, תוך שימוש בכל אמצעי האכיפה האפשריים, למניעת הרעלות הדגים בכנרת, לרבות בקשה לעונשים מרתיעים על ידי בתי המשפט.

5. לאכלס את הכנרת בדגיגי אמנון הגליל בגודל של 15 גרם ומעלה ובכמות של מיליון וחצי דגיגים לפחות בכל שנה. האכלוס יעשה בחודשים אפריל-מאי בלבד. על האכלוס להיעשות באמצעים שימנעו טריפת הדגיגים על ידי שפמנונים.

6. על מנת להגיע לממשק דיג בר קיימא, השומר על המגוון הביולוגי ואיכות המים בכנרת, יש להרחיב מידית את המחקר והניטור הקיים, לרבות, ניטור ההשפעות של כל אחת מפעולות הממשק, המומלצות על ידי הוועדה, על המערכת האקולוגית בכנרת, ניתוח איכותי וכמותי של אוכלוסיות הדגים הקיימות בו, מיפוי אזורי ההטלה המועדפים, ותלותם במפלסי המים באגם, בחינת הרגלי תזונה של הדגים למיניהם באגם ובחינת הרגלי תזונה של הקורמורנים והשלכותיהם על הדגה. זאת, באמצעות הקצאת תקציבי מחקר ראויים.

7. הוועדה סבורה כי שמירה על מפלסי מים גבוהים בכנרת הינה חיונית לשמירה על האגם כמערכת אקולוגית בריאה ומתפקדת.

הוועדה בדעה שאימוץ כל המלצותיה וביצוען באדיקות ובאכיפה נחרצת יתנו מענה ראוי לירידה החדה בשלל הדייג, בפרט באמנון הגליל, באופן שיאפשר שמירה על המגוון הביולוגי ואיכות המים, במקביל להתאוששות הדגה באגם והבראת הכנרת על כלל מרכיביה.

לאור המלצות הוועדה, הנחתה שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד, את אנשי משרדה להכין תיקון להחלטת הממשלה ולתקנות הדיג, באופן שישקף את ההמלצות.

רקע והשתלשלות האירועים

על רקע ממצאים שנאספו באגף הדיג במשרד החקלאות, אשר הצביעו על התדלדלות חמורה במשאב הדגה בכנרת מינו מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה בדצמבר 2009, על דעת שני השרים, צוות להכנת תוכנית חירום להצלת ממשק הדגה בכנרת. הצוות קיים מספר מפגשים עם גורמים מדיספלינות שונות אשר יש להם נגיעה לאגם הכנרת. ולבסוף

החליט להמליץ בפני שר החקלאות ופיתוח הכפר על הפסקת הדיג למשך שנתיים, על מנת להביא להתאוששות הדגה. הרשות הממשלתית למים וביוב, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים תמכו כולם ברעיון ההשבתה. בפברואר 2010 החליטו שר החקלאות והשר להגנת הסביבה לאמץ את המלצות הצוות המקצועי. באפריל 2010 אשררה הממשלה את החלטת השרים לאסור על הדייג באגם למשך שנתיים. באותו החודש הועברה לוועדת הכלכלה בקשה מטעם שר החקלאות לאישור התקנה שתאפשר את יישום החלטת הממשלה.

לפני כחודש, בינואר השנה, קיימה ועדת הכלכלה דיון ראשון בתקנות הדיג ובסיומו, לאחר שלא מוצה הנושא והוועדה לא הצביעה בעד או נגד אישור התקנות, הודיע יו"ר הוועדה כי יקיים דיון נוסף בתוך זמן מוגבל.

בעקבות הישיבה בוועדה, בעקבות הספקות המקצועיות שהעלו במהלכה מספר גורמים בדבר הצורך

בנקיטת צעד דרסטי של הפסקת הדיג, הורה מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר למדען הראשי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ולסמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה, לבחון את השאלה המקצועית בנוגע למצב הדגה באגם, וכן לבחון האם נדרשות פעולות חירום מכל סוג שהוא, ובכלל זה הפסקת הדיג, באיזה תקופה ובאיזו עוצמה. הצוות נתבקש לסיים את עבודתו עד לתאריך 15.2.2011. מסקנות הצוות, כאמור, הוצגו היום בדיון בוועדה.

בתקופת הביניים עד לגיבוש המלצות הצוות, הנפיק משרד החקלאות רישיונות דיג זמניים לדייגי הכנרת עד לסוף חודש פברואר 2011.