הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


במקום ריסוס חומרי הדברה מן האוויר - שימוש במתקני האכלה וקטילה


פיילוט ייחודי מוצלח להדברת זבובי פירות במטעים וכרמים, נערך במושב ערוגות. תוצאות הפיילוט הדהימו אפילו את אנשי משרד החקלאות. לפיילוט זה אין תקדים באף מקום בעולם. בעבר, כאשר נעשה ניסיון להחליף הדברה מן האוויר בהדברה ירוקה, הוא נעשה רק באמצעות הפחתת הריסוסים מן האוויר ולא בביטולם המוחלט

מערכת פורטל החקלאות  15-2-2011


זבוב הים התיכון וזבוב הזית נחשבים למזיקי מפתח הגורמים לנזקים הקשים ביותר בחקלאות הישראלית והעולמית. כיום נהוג להדבירם באמצעות מספר רב של ריסוסי פיתיון מורעל מהקרקע ומהאוויר ובתוספת ריסוסים מהקרקע, בעיקר בתכשירים מבוססים על זרחנים אורגניים. השימוש בריסוסים מהווה בעיה אקולוגית ומטרד ציבורי וסביבתי, וקיימת סכנה קיומית לאפשרות המשך גידול פירות בחלקות מטע וכרם הסמוכות ליישובים.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו למטרה, כיעד מרכזי לשנים 2011–2012, להפחית משמעותית את השימוש בחומרי הדברה. הנושא הוא בעל חשיבות עליונה הן לאור הידע שנצבר בנושא במרוצת השנים, והן לאור העלייה במודעות לנושא. פיתוח הממשק של הדברה ידידותית לסביבה ולאדם מהווה את אחד מאבני היסוד בהפחתת השימוש בחומרים כימיים.

במושב ערוגות, ליד קריית מלאכי, עונת זבוב הים התיכון ארוכה ומספר הריסוסים רב ביותר, רק בשנת 2009 הגיע מספר הריסוסים מהאוויר בלבד ל- 16 פעמים בשנה. כמות הריסוסים הביאה לבעיות שיווקיות והתנגדות גוברת מצד המתגוררים במושב.

נציגי המושב פנו למדריכי שה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות, בבקשה למצוא חלופה יעילה להפסקת הריסוסים האוויריים בשטחי המושב, שנעשים כבר מזה 20 שנה ברציפות. מטרת הפיילוט בשנתו הראשונה הוגדרה כהדברה יעילה של זבובי הפירות (נגיעות מרבית של עד 2%), בשטחי מושב ערוגות באמצעים ידידותיים לסביבה וללא ריסוסים מהאוויר כלל.

מדריכי משרד החקלאות החליטו לרתום את כל התושבים למיזם הייחודי, שבמסגרתו נתלו מתקני האכלה אשר מושכים את זבוב הפירות וקוטלים אותו. בתוך כל מתקן חומר שריחו מושך את הזבוב לתוכו, ואז הורג אותו. מתקני הקטילה הינם פרי פיתוח ישראלי של חברת "ביופיד".

בשיתוף עם המגדלים במושב, נתלו מתקני ההאכלה והקטילה בכל המטעים, הכרמים, ואף בגינות ובמעטפת המושב, בשילוב ממשק ניטור, פיקוח וסניטציה. מדובר בשטח כולל בן 3,500 דונם, שבו כ- 600 חלקות מסחריות, הכוללות 14 מיני פירות ועשרות זנים ובוסתנים פרטיים בחצרות בתים (ענבים, שזיף, אפרסק, נקטרינה, תאנים, רימונים, תפוחים, אגסים, אפרסמון, פסיפלורה, משמשים, זיתים ועצי הדר).

הפיילוט החל בחודש אפריל האחרון, עם תחילת עונת הפרי במטעים. לפיילוט זה אין תקדים באף מקום בעולם. בעבר, כאשר נעשה ניסיון להחליף הדברה מן האוויר בהדברה ירוקה, הוא נעשה רק באמצעות הפחתת הריסוסים מן האוויר ולא בביטולם המוחלט.

בימים אלה, עם סיום העונה, מסתיים הפיילוט אשר הוכתר בהצלחה יתרה. תוצאותיו הדהימו אפילו את אנשי משרד החקלאות המנוסים - ב- 97.5% מהחלקות בהן הסתיים הקטיף הושגה מטרת הניסוי במלואה - זבוב הפירות הודבר בהן ביעילות, ורמת הנגיעות לא עברה את ה- 2%. מתוך 460 חלקות, ב- 85% לא נמצאו כלל נגיעות בזבוב. התוצאות הושגו ללא שימוש בריסוסי אוויר ותוך הפחתה חדה של למעלה מ- 80% בריסוסי הקרקע כנגד זבובי הפירות.

מזכירת מושב ערוגות, רבקה פרלמן: "זו פעם ראשונה בישראל שיישוב שלם נרתם ומחליט להפסיק את הריסוס מן האוויר ולהחליפו בהדברה ירוקה. היישוב כולו נרתם ושיתף פעולה. החקלאים שבעי רצון מהליווי המקצועי ומתוצאות ההדברה המעולות. לסיכום הפיילוט ניתן לומר כי הפרויקט עשה מהפך ביישוב, איחד את החקלאים, והכי חשוב העלה את איכות החיים של כלל התושבים בערוגות".

ד"ר שאול בן יהודה, מדריך ראשי בהגנת הצומח בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, היוזם והמלווה את המיזם: "מושב ערוגות מהווה דוגמה של משק מודל ליישום שיטת הדברה חדשה וידידותית לסביבה ולאדם ודוגמה לשיתוף פעולה יוצא דופן בין החקלאים למדריכי משרד החקלאות. המסקנה היא שניתן להחליף את הריסוסים מן האוויר בשיטה ידידותית לאדם ולסביבה".

עוד מוסיף ד"ר בן יהודה: "לאור הצלחת המיזם במשק המודל, בכוונתנו להרחיבו ליישובים דומים אחרים ולאזורים נוספים. המסקנה היא שניתן להפחית את מספר הריסוסים באופן דרמטי, באמצעות טכנולוגיה של מתקני משיכה לזבוב, אשר קוטלים אותו, ואף ידידותיים לאדם ולסביבה".