הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נשיא מזרח טימור התארח ברפת של צ.ח.מ אפיקים


הנשיא ראמוס-הורטה הביע התעניינות בבדיקת האפשרות להקים תעשיית חלב בארצו, שתהיה מבוססת על טכנולוגיה ישראלית. הקמת הרפת תאפשר צריכת חלב טרי לאוכלוסיית מזרח טימור המונה קצת יותר ממיליון נפשות ותתרום למשימתם הלאומית לפיתוח הכלכלה

מערכת פורטל החקלאות  18-2-2011


נשיא מזרח טימור ד''ר ז'וזה ראמוש-הורטה הגיע השבוע לביקור רשמי בישראל, במסגרתו ביקר ברפת חוף השרון של ''צחמ אפיקים" השייכת לקיבוצים שפיים, יקום וגעש.

מטרת ביקורו של הנשיא ראמוש-הורטה בישראל היא לקדם שיתוף פעולה עסקי וטכנולוגי עם ארצו. הנשיא ביקש גם לבקר ברפת חלב ישראלית, על מנת לבחון אפשרות להקים משק חלב במדינתו.

במהלך הביקור סיפר הנשיא כי צריכת החלב של תושבי מדינתו מבוססת על אבקת חלב המיובאת ממדינות האזור, כגון אוסטרליה ואינדונזיה, מאחר ובמדינת טימור אין פרות חלב.

לדברי רונן זקצר, מנכ"ל צ.ח.מ. אפיקים, הביע הנשיא ראמוס הורטה התעניינות בבדיקת האפשרות להקים תעשיית חלב בארצו, שתהיה מבוססת על טכנולוגיה ישראלית. הקמת הרפת תאפשר צריכת חלב טרי לאוכלוסיית מזרח טימור המונה קצת יותר ממיליון נפשות ותתרום למשימתם הלאומית לפיתוח הכלכלה.

ד''ר ראמוש-הורטה מכהן כנשיא מזרח טימור מאז 2007, לאחר ששימש בה ראש הממשלה, שר פנים ושגריר בפועל באו''ם. ב-1996 הוענק לו פרס נובל לשלום על פעילותו למען עצמאות מזרח טימור על הובלתו את החזית המהפכנית לשחרור מזרח טימור. שמו אוזכר בתור מועמד אפשרי להחליף בעתיד את מזכ''ל האו''ם העתידי באן קי-מון.

מזרח טימור היא המדינה הצעירה ביותר בעולם, מאז שזכתה לעצמאות מאינדונזיה בשנת 1999. המאבק לשחרור נמשך למעלה מ-25 שנים וגבה את חייהם של כשליש מבני המדינה. כל אותה העת פעל ראמוש-הורטה בנחישות למען העלאת המודעות וההכרה הבין-לאומית לקונפליקט המתמשך באזור, תוך גיוס עמיתים ותומכים למאבק. בפני מנהיגי העולם ובפני עמו המשיך לשאת מסר של סיום המלחמה, רדיפת שלום, פיוס ומחילה.

בפברואר 2008, כשנה לאחר שנבחר לנשיא מזרח טימור, נפצע ראמוש-הורטה אנושות מירי במהלך ניסיון התנקשות. כעבור חודשיים שב לכהן כנשיא מזרח טימור, בעת שהוא מעודד את המורדים לזנוח את דרכיהם האלימות.

הנשיא ראמוש-הורטה בחר לשאת את ההרצאה הפומבית היחידה בביקורו בישראל באוניברסיטה העברית, בנושא ''בניית שלום, בניית מדינה ופיוס: ניסיון ופרספקטיבה''.